Designeren Jo Stenuit står stolt foran nye Mazda CX-60 som skal utstråle «Noble Toughness» Foto: Hans Vidar Levinsen

Ny campingvogn-vinner fra Mazda

Mazda CX-60 hadde verdenspremiere 8/3, men vi fikk bli med Mazda Norge til Tyskland for å se en førproduksjonsmodell allerede 3/3. Her snakker vi ladbar hybrid med 63km elektrisk rekkevidde, hele 2 500kg hengervekt kombinert med ekte firehjulstrekk, en drøm for de som har campingvogn man vil reise på turer med.

Vi innrømmer det gjerne, det er veldig stas å få se en bil før alle andre får se den, selv om det ikke er så mange dager før. Det er også stas å få snakke med folk som har vært med på å utvikle denne bilen, og få høre litt om tankene bak ulike løsninger. Etter å ha få sett på og tatt på bilen gleder vi oss masse til vi etter hvert får mulighet til å prøvekjøre nye Mazda CX-60 plugin hybrid.

Motorisering og plass

Det er ingen tvil om at Mazda sikter seg inn mot premiumsegmentet med sin CX-60, og her har Mazda Norge valgt å droppe den lavest utstyrte innstegsmodellen, og man starter med utstyrsnivå Exclusive Line og en startpris på kr 569 900 (levert Oslo).

Mazda CX-60 har ekte 4x4 og hele 2 500kg hengervekt, i tillegg til at man kan ha inntil 100kg på taket. Foto: Hans Vidar Levinsen

Da får du en 2,5 liters bensinmotor med 191hk som kombineres med en elektrisk motor på 136hk, som sammen tilbyr hele 327hk og 500NM i Sportsmodus. Det er den sterkeste motoriseringen Mazda har levert! Ferden fra 0–100 km/t kan gå unna på friske 5,8 sekunder!

Vi fikk se en illustrasjon, som viser at bensinmotoren og elmotoren er koblet til automatkassen, som så igjen gir AWD-drifts-systemet. Dette gir ekte AWD. Foto: Hans Vidar Levinsen

I bilens drivlinje dukker begge motorer opp før automatgirkassen med 8 trinn, slik at firehjulsdriften er ekte og sikret uansett framdriftsform.

Stort bagasjerom i Mazda CX-60, 477 liter over gulvet og nesten 100 liter til under gulvet. Foto: Hans Vidar Levinsen

Du får også et stort bagasjerom på hele 570 liter totalt, og 477 liter som man ser når gulvet er på plass i bagasjerommet. CX-60 er en del større enn CX-5, noe man merker på noe mer bakseteplass og mer bagasjeromsplass.

Design – premium

Mazda skiller seg litt fra en del andre bilmerker ved å holde sitt fokus på KODO design, som fokuserer på intelligens og eleganse.

Mazda CX-60 leveres i en ny signaturfarge, Rhodium White, som er en metallic lakk som i enkelte vinkler kan oppfattes som matt lakk. Veldig stilig! Foto: Hans Vidar Levinsen

Designfilosofien Jinba-ittai sørger for at bilen ikke skal stjele ditt fokus fra veien, men heller bidra til å forsterke ditt fokus på veien når du kjører den. Jinba-ittai handler fra gammelt av om hvordan hest og rytter blir ett, men i bil overføres dette til sjåfør og bil som blir ett, og jobber sammen for en trygg og god ferd til reisemålet.

Elegant og sofistikert førermiljø i toppmodellen Takumi, legg merke til den lekre synlige sømmen i det kimonoinspirerte materialet på dashbordet. Foto: Hans Vidar Levinsen

Designtanken bakom Mazda CX-60 er «noble toughness», som på norsk blir noe slikt som «kraftfull eleganse». Vi fikk se en toppmodell, Takumi, i den nye fargen Rhodium White som er en metallic lakk som i enkelte vinkler kan gi inntrykk av at lakken er matt.

Det første vi la merke til var den litt rettere fronten, som skal understreke at dette er en SUV med svært god fremkommelighet takket være et avansert AWD-system der både bensinmotor og elmotor kobles før girkassen.

Toppmodellen Takumi har dører med skinn, kimonoinspirert materiale, krom og tre, som gir en harmonisk og eksklusiv premiumopplevelse. Foto: Hans Vidar Levinsen

Stoffet i dører og på dashbord er inspirert fra Kimono stoff, og det samme er den mørke stripen midt i de hvite nappaskinn-setene. I Dashbordet legger man også merke til fremvisningen av eksklusiv og lekker japansk sømteknikk. Lyse trepaneler er det også i dette interiøret som man veldig raskt liker veldig godt.

En annen toppmodell av Mazda CX-60 er Homura, der krom byttes ut med svarte detaljer og svarte felger. CX-60 kommer som standard med 20'' felger, men de er svarte med Homura. Foto: Mazda

En annen designretning for interiøret finner man i Homura, der sort er hovedfargen, og sømmene er i en farge mellom orange og rød for å understreke det sportslige utseendet som er fokuset for Homura. Her er de 20’’ felgene i sort, speilhus i sort, og mange detaljer som er i krom på Takumi er i sort på Homura.

Velger man CX-60 med utstyrsnivå Homura, får man sort interiør. Foto: Mazda

Automatisk innstilling

Ettersom fokuset er så sterkt på at sjåfør og bil skal bli ett, har man i en Comfort-pakke automatisk innstilling av sete, ratt, head-up display og sidespeil i forhold til din høyde og plasseringen man da får på hodet og øynene.

Med comfortpakke får du automatiske innstillinger ved hjelp av ansiktsgjenkjenning i CX-60. Foto: Hans Vidar Levinsen

Neste gang du kommer inn i bilen vil den kjenne deg igjen ved bruk av ansiktsgjenkjenningsteknologi, og hente tilbake dine innstillinger, ikke bare på setet og rattet, men også individuelle innstillinger på mange plan. Dette systemet kan huske inntil 6 ulike sjåfører for bilen.

Bilens innstillinger er det Mazda mener er optimalt, men du står naturligvis fritt til å selv endre alle innstillinger slik at de blir optimale for deg selv, og lagre dette på minneknapper som man er kjent med fra før.

Head-up displayet blir 3 ganger større enn det vi kjenner i dagens Mazda-modeller, og dette er inkludert fra det som er innstegsmodellen i Norge.

Setene kan man få med både varme og kjøling, og med elektrisk justering, men da må man ta med Comfortpakken, her følger da ansiktsgjenkjenning og bilens assistent for innstillinger med.

Mazda CX-60 har Kinematic Posture Control, som sørger for å motvirke G-kreftene i svinger, og gi mer kontakt med underlaget for alle dekkene – noe som sikrer optimal fremdrift. Foto: michaelschnabel Foto: Mazda

Vil du ha med alt av ekstrautstyr lander Homura på kr 660 400 og Takumi på kr 676 400 før man tar med levering til Sørlandet, vinterhjul, lakk og hengerfeste, men hvilke andre ladbare hybrid-SUV’er i premiumsegmentet med ekte 4x4 og 2500kg hengervekt finner du til denne prisen?

Ladetid og utstyr

På en hjemmelader som kan levere om lag 7 kW vil du kunne lade Mazda CX-60 sitt 17,8 kWt store batteri fra 0 % til 100 % på om lag tre timer. Det gjør at man kan få unnagjort stort sett all kjøring i hverdagen elektrisk, ettersom den kan kjøre om lag 60km elektrisk med 20’’ dekk, som er standard størrelse for sommerdekkene i Norge.

Mazda CX-60 blir med sine 4,745 meter lengde en større bil enn CX-5 som Svein Olav viser her. Foto: Hans Vidar Levinsen

Begreper som ladekø og rekkevidde blir uvesentlig når du av og til skal på langtur, eller på tur med campingvogna. Velger du Convenience & Sound utstyrspakke kan du nyte lyden fra BOSE premium lydanlegg, ha helt vanlig stikk-kontakt i baksetet og i bagasjerommet, i tillegg til 2 USB-C plugger for de i baksetet. Elektrisk betjent bakluke med fotsensor, mørke ruter bak B-stolpe, trådløs lader for mobilen og litt ekstra interiørbelysning er også med i denne pakken. Her får man også et ganske heftig ryggekamerasystem med 360 som har «see through» løsning der du ser ut gjennom bilen som om den var gjennomsiktig – utrolig fascinerende og praktisk løsning.

For Mazda XC-60 har overhenget foran forhjulene blitt kortere, og avstand mellom forhjul og framdør har økt i forhold til en Mazda CX-5. Foto: Hans Vidar Levinsen

Standardutstyret på en Mazda CX-60 er ganske heftig i utgangspunktet, der det avanserte head-up displayet er nevnt, men også G-vectoring control, som sørger for optimalt grep og komfort gjennom svinger, av-isings-løsning for vindusvisker, kjøremodus for offroad og tilhenger som sørger for optimal fremkommelighet og stabilitet. Rattvarme er også blant standardutstyret.

En tilleggspakke som må nevnes er Driver assistance pakken, der du får LED-Matrix lys med 20 soner, adaptiv cruisekontroll og køassistent, varsel for kryssende trafikk foran bilen, og både varsel og automatisk nedbremsing for kryssende trafikk bak bilen, samt en del mer utstyr som totalt koster kr 17 500. Dette er en pakke som virkelig leverer veldig mye utstyr for pengene, og det er også gjeldende for Mazda CX-60, selv fra innstegsmodellen får man her veldig mye bil, luksus og utstyr for pengene.

Med 63km elektrisk rekkevidde, 2 500kg hengervekt og ekte 4x4 har Mazda CX-60 flere trumfkort på hånda. Foto: Hans Vidar Levinsen

Vi mistenker Mazda her leverer en vinner hos de som har campingvogn de vil reise på turer med, og en meget aktuell kandidat for de som vil ha en romslig ladbar hybrid med god elektrisk rekkevidde og ekte 4x4.

Kan bestilles

De første bilene regner man med kommer til Norge tidlig i sommer, og man kan bestille bil allerede nå hos Sigmund Aasen AS på Myrene i Arendal. Det er liten tvil om at de gleder seg stort til å få nye lekre Mazda CX-60 i hus!

Svein Olav og Sonja gleder seg til Mazda CX-60 kommer til Arendal, den kan bestilles allerede nå. Foto: Hans Vidar Levinsen