Nissan Townstar med 1500kg hengervekt - også som elbil og personbil

Nissan Townstar er en stilig varebil, med bensinmotor foreløpig, men til høsten kommer det elbil. En elektrisk varebil i denne størrelsen med 1500kg hengervekt er jo noe en varebilkunde bør få med seg!

TEKST: Hans Vidar Levinsen

Hos Gromstad Motor Stoa kan du se og prøve nye Nissan Townstar. Foto: Hans Vidar Levinsen

Nissan Townstar kommer også som personbil, Nissan Townstar Combi, og de som har barn vet hvor utrolig deilig det er mer personbiler som har skyvedører til baksetene, og masse plass til bagasje. Denne gangen var det varebilen med bensinmotor vi tok med ut på tur, elbilutgaven kommer tidlig i høst.

Hengervekt

For håndtverkere begynner det nå å komme stadig flere varebiler som også kan leveres som elbiler, men det som ofte kan skje med en varebil når den leveres med batterier og elektrisk motor er at nyttelast og hengervekta går ned.

Nissan Townstar får du med inntil 1500kg hengervekt enten du velger bensinmotor eller elmotor. Foto: Hans Vidar Levinsen

Nissan forteller at deres Townstar som kan trekke inntil 1500kg med bensinmotor, også skal kunne trekke inntil 1500kg med elmotoren som skal levere 122hk og 245NM.

Lading

Når man skal lade en elbil skiller man gjerne på hjemmelading (AC) og hurtiglading (DC), og det varierer ganske mye på hastigheten på det man kaller hjemmelading for ulike elbiler, for noen tilbyr bare rundt 3kW ladehastighet på hjemmelading, mens Nissan Townstar klinker til med hele 22kW hastighet på hjemmeladingen – det er mer enn de fleste anlegg i hus kan levere, men genialt om man har en 22kW ladestolpe på kontoret. Da lader man fra 0% til 100% på litt over 2 timer.

På en hurtiglader tar det omtrent en halvtime å lade Townstar fra 10% til 80%. Når vi får muligheten skal vi naturligvis teste dette nærmere i august/september.

Praktisk

Nå er det bensinutgaven av Nissan Townstar som har kommet til Gromstad Motor Stoa, og det var denne vi tok med ut på en liten luftetur.

Nissan Townstar har et stilig utseende, moderne med stilige detaljer. Foto: Hans Vidar Levinsen

Her var det sidedører med vinduer på begge sider av varerommet, noe som er ekstrautstyr på førersiden av elbilutgaven, men som er standardutstyr på bensinutgaven.

På Nissan Townstar med bensinmotor er det standard med skyvedør med vindu på begge sider. Foto: Hans Vidar Levinsen

I førerhuset var det mange praktiske løsninger, og jeg tror aldri før jeg har sett en mobilholder som standardutstyr, men det må jo være veldig genialt når den er koblet opp trådløst til bilens anlegg slik at man har handsfree mobilstyring mens man kjører med begge hender på rattet.

Nissan Townstar kommer standard med avtagbar mobilholder. Foto: Hans Vidar Levinsen

Bakom rattet var det et veldig praktisk laderom med USB og 12V tilkobling.

Svært praktisk laderom bakom rattet, her ser man også at mobilholderen kan festes på høyre side. Foto: Hans Vidar Levinsen

Under passasjersetene, som er en slags to-seter benk med to rygger til, så er det også et praktisk rom til oppbevaring av saker og ting du ønsker å ha i bilens førerhus.

Under de to passasjersetene har du lagringsplass. Foto: Hans Vidar Levinsen

Selv om bensinutgaven har manuell girkasse, så har den cruisekontroll også i innstegsmodellen N-Connecta som vi kjørte.

Den finnes også i Tekna som er toppmodellen, der man blant annet får med Navigasjon, trådløs mobillader, automatisk klimanlegg, automatisk nær/fjernlys, håndfri parkering, filholdevarsel med assistanse, blindsonevarsling, 360-visning i tillegg til ryggekamera og lettmetallfelger. Prisforskjellen er på kr 19 500.

Ryggekamera er standardutstyr på Nissan Townstar, men man kan oppgradere til 360-visning med Tekna utstyrsnivå. Foto: Hans Vidar Levinsen

Ettersom vi kjørte en N-Connecta hadde vi vanlig ryggekamera, og det er jo deilig at ryggekamera er standardutstyr når man ønsker å rygge så nærme lasteplassen som mulig.

Å kjøre

Varebiler lages i all hovedsak for å være praktiske arbeidsbiler, men det har skjedd en meget sterk tilnærming til personbilkomfort de senere årene, og mye av årsaken er nok at disse ofte også selges som utrolig praktiske personbiler med 5 eller 7 seter.

Nissan Townstar Combi heter personbilutgaven av Nissan Townstar, og den vil også komme i elbilversjon. Bensinutgaven vil komme med 5 seter, mens man med elbilutgaven etterhvert vil kunne velge mellom 5 og 7 seter.

Nissan Townstar kommer som elbil til høsten, og den kommer også som personbil. Foto: Hans Vidar Levinsen

Dermed sitter du komfortabelt, som i en personbil, i en Nissan Townstar varebil også. Du har et deilig skinnratt, en god infotainmentskjerm, et godt ryggekamera og som nevnt svært mange praktiske løsninger og rom i førerhuset på varebilen.

Motoren på 1,3 liter som leverer 130hk og 240NM oppleves bemerkelsesverdig frisk i forhold til tallene, så det er liten tvil om at det har skjedd stor utvikling for små bensinmotorer de senere årene.

Apple CarPlay og Android Auto kan brukes når mobilen kobles til bilens anlegg, dermed kan du også bruke Google Maps til navigasjon i N-Connecta som ikke har navigasjon i bilens infotainmentskjerm fra før.

Skyvedør til lasterommet på førersiden er standard for bensinutgaven og ekstrautstyr for elbilutgaven av Nissan Townstar. Foto: Hans Vidar Levinsen

Når elbilversjonen kommer til høsten har den med mye av det utstyret som man finner i Tekna, bortsett fra skyvedøren på førersiden. Elbilutgaven vil også få mulighet for ekstrautstyr som 10 tommers infotainmentskjerm istedenfor 8 som er standard, adaptiv cruisekontroll og ProPILOT.

Gromstad Motor Stoa

Det er hos Gromstad Motor Stoa du finner Nissan, og her har de bensinutgaven av Nissan Townstar som vi tok med på luftetur, slik at du kan se nærmere på den og eventuelt også prøve den en tur.

De som jobber her kan også hjelpe deg med dine varebilspørsmål, eller deg som helst er på jakt etter personbilutgaven, Nissan Townstar Combi.

Varerommet til Nissan Townstar er det også enkelt å komme til fra de to bakdørene. Foto: Hans Vidar Levinsen