DEMOBILEN: er på plass hos Agder Bil, så du kan booke prøvekjøring av AMG EQE 43. Foto: Hans Vidar Levinsen

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC - en opplevelse!

I Norge har salget av Mercedes-Benz EQE startet, og den første utgaven av EQE som leveres, og som allerede nå kan prøvekjøres hos Agder Bil, er sportsbilutgaven Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC med 476hk og 858NM.

Tekst: Hans Vidar Levinsen

De som har prøvekjørt Mercedes-Benz EQS vet at man kanskje ikke tenker aller først på å dra den med til svingete og kompliserte veier for å kjøre skikkelig aktivt og sportslig med den, men komforten er jo fantastisk god i EQS, og man har krefter i overflod. Med Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC blir historien en litt annen, her oppsøkes de svingete veiene med et forventningsfullt smil om munnen.

LANDEVEI: Enten du kjører på motorvei eller landevei leverer AMG EQE 43 en svært god opplevelse. Foto: Hans Vidar Levinsen

Sportslig og komfortabel

At en bil har mye krefter gjør den ikke automatisk til en bil man oppfatter som sportslig, for da må den også levere fastere fjæringer som takler litt mer aktiv kjøring på svingete veier. I AMG EQE 43 får du begge deler, både komfort på motorveien og sportslige fjæringer som takler alt du utsetter dem for.

Du har ganske heftige 476 hestekrefter og 858NM som kan dra bilen fra 0 til 100 km/t på 4,2 sekunder, det er mye krefter! Du kan velge mellom kjøremodus Sport og Sport+, og velger du sistnevnte får du stramme fine fjæringer som gjør at man kan kjøre AMG EQE 43 langt mer aktivt enn man kanskje skulle kunne tro når man ser at den faktisk veier over 2 500kg.

TOK TID: å få tømt batteriet til AMG EQE 43 helt ned til 10%, så det ble sent på kveld før vi kunne ta ladetesten. Foto: Hans Vidar Levinsen

Etter en aktiv og artig kjøretur må man nærmest klø seg litt i hodet, for det skal jo ikke være fysisk mulig å få dette til, men AMG-ingeniørene i Affalterbach i Tyskland har gjort en imponerende jobb med å oppheve de fysiske lover.

Dersom du har sansen for å kjøre bil, og prøver en tur med aktiv kjøring på svingete deilige veier med denne AMG EQE 43, vil du storkose deg. Til tross for at dette er en elbil, og ikke har samme lydbilde som en AMG med V8 biturbo bensinmotor, så leverer den svært gode kjøreegenskaper og en solid dose kjøreglede.

Rekkevidde

Vi har to tester av rekkevidde som vi tar med alle elbiler på, en landeveistest på 205km og en 50/50-test med om lag 50% landevei og 50% motorvei. Vi kjører med cruisekontrollen i fartsgrensa og i kjøremodus normal eller komfort. EQE har kjøremodus Comfort, som ble valgt i våre tester.

REKKEVIDDEN: til AMG EQE 43 er meget god, over 500km beregnet rekkevidde i begge våre tester. Foto: Hans Vidar Levinsen

Testbilen var demobilen til Agder Bil, og den hadde Pirelli P-Zero dekk i dimensjonen 265/40-ZR20 foran og 295/35-ZR20 bak. Disse dekkene på AMG-felger er standardutstyr for denne bilen.

På begge tester ble vi utsatt for regnbyger, eller skybrudd som man gjerne definerer denne formen for regnbyger som. Med tilhørende svært våt veibane på om lag 15-20% av testrundene. Våt veibane øker rullemotstanden betraktelig. Ellers tørr og fin asfalt. Temperaturer mellom 10 og 18 grader under testene, mest mellom 16 og 18 grader.

På landeveistesten brukte bilen 39% av batteriet på turen, noe som gir en beregnet rekkevidde på landevei på 525km.

AERODYNAMISK: AMG EQE 43 er svært aerodynamisk utformet, så den takler motorvei og høy luftmotstand meget bra. Foto: Hans Vidar Levinsen

På 50/50-testen er det om lag 50% motorvei med 100 km/t, noe som man merker svært godt på en SUV, men EQE er så aerodynamisk utformet at den beregnede rekkevidden for EQE landet på hele 507km til tross for den store motorveiandelen.

Det var ikke bare enkelt å få batteriprosenten helt ned i 10% i løpet av en ettermiddag og kveld slik at vi kunne få testet ladehastigheten, men det gikk da til slutt.

FORSETER: med svært god utforming og komfort, og med justeringsknapper i døra. Foto: Hans Vidar Levinsen

Ladehastighet

Når vi tester ladehastighet bruker vi en helt vanlig 150kW hurtiglader. Det finnes raskere hurtigladere enn dette som noen biler kan klare å utnytte, deriblant EQE, men det er mest av 150kW hurtigladere, og det er bakgrunnen for at vi bruker dette i våre tester.

På en helt vanlig 150kW hurtiglader brukte EQE 38 minutter på å lade fra 10% til 80% i vår test.

INTERIØR: Et tykt og solid sportsratt ved siden av en stor og god skjerm i interiøret i AMG EQE 43. Foto: Hans Vidar Levinsen

Mercedes-Benz har et samarbeid med en ladekjede som heter IONITY, der de har 350kW hurtigladere, og her har vi sett at NAF/Motor har ladet fra 10% til 80% på under 30 minutter. Det er også mulig å sette opp en EQE til «Plug & Charge» hos IONITY, det vil si at man plugger inn ladekabelen, så ordner bil og lader med betalingen for ladingen. Enkelt og genialt system.

HYPERSCREEN: Man kan også velge Hyperscreen fra listen over ekstra utstyr til EQE. Foto: Hans Vidar Levinsen

Billig er det også så lenge man har en ladeavtale med IONITY gjennom Mercedes-Benz.

Bør oppleves

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC bør utvilsomt oppleves, for det er noe eget med kombinasjonen mellom komfort og sportslighet i denne bilen som aller best oppleves på veien med deg selv som sjåfør.

BØR OPPLEVES: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC bør helt klart oppleves! Foto: Hans Vidar Levinsen

Ettersom Agder Bil har en demobil du kan booke test av så er det fullt mulig å oppleve bilen i Arendal. De kan også hjelpe deg med å få bestilt en, og er du rask rekker du å få den levert før de nye momsreglene for elbiler trer i kraft 1/1-2023.