Trond Oddvar Olsen og Christoffer Fiuren med den lekre Superb iV SportLine. Foto: Hans Vidar Levinsen

Første ladbare Skoda Superb!

Vi har fått låne Skoda Superb iV SportLine på en liten test-tur, en stor og romslig stasjonsvogn fra Skoda, som også har et særdeles stilig ytre, og en meget hyggelig pris. En ladbar hybrid med en oppgitt rekkevidde elektrisk etter WLTP-normen på 57 km.

Hos Gromstad Motor Stoa har de fått inn den nye stilige Superb iV i SportLine utgave, og vi fikk altså ta den med ut på en liten tur for å teste den litt, og se hvor langt vi kom elektrisk.

Nå er jo design i utgangspunktet en smakssak, men vi synes denne er svært så lekkert i designet, fra alle vinkler. Rødfargen som heter Velvet Red Metallic synes vi også bidro med de sorte detaljene til et ekstra tøft utseende. Mange fine farger som tilbys til denne bilen, og et par av dem tilbys bare til SportLine versjonen.

Elektrisk rekkevidde

Batteripakken har 13 kWt kapasitet, noe som gir en rekkevidde ut fra WLTP-målestandarden på inntil 57 km. I praktisk bruk blir det alltid noe mindre, og spesielt om det er mye vann eller snø/slaps på veiene.

Da vi lånte bilen for test av elektrisk rekkevidde var det dessverre ganske intensivt regnvær og meget våt asfalt, og når man kombinerer det med litt mykere gummi i de piggfrie vinterdekkene blir ikke den elektriske rekkevidden like lang som den kan bli med sommerdekk på tørr asfalt. Vi kom 42 km elektrisk under disse forholdene.

Svært mange vil med en slik elektrisk rekkevidde kunne gjøre svært mye av kjøringen i dagliglivet elektrisk. Når man så skal ut på langturen trenger man ikke tenke på hvor det er ladere eller hvor ladekøer kan oppstå. Bilen har en 50-liters tank som gir en god rekkevidde.

Stor og romslig

En av grunnene til at mange har blitt så glade i Skoda Superb er den enorme plassen i baksetet og bagasjerommet. I denne ladbare hybriden er det helt flatt bagasjeromsgulv, og plass til 510 liter opp til toppen av baksetene. Det er også en luke bakers i bagasjerommet der man kan legge ladekabler.

Kroker til handleposer finner du her, samt 12V til kjølebag eller andre gjenstander du ønsker å plugge inn i bagasjerommet. Tredelt baksete gir også mulighet for lange gjenstander gjennom ryggen i midtsetet. Alltid mange praktiske løsninger i en Skoda.

Baksetene har meget god plass, enten det er til små i barnestoler eller det er voksne. Det er også mulighet for varme i yttersetene til de som sitter bak.

Skulle du trenger mer plass enn det som bilen tilbyr på innsiden kan du jo ha en takboks, og du kan trekke med deg en tilhenger med vekt opp til 1600 kg.

Kjøreopplevelse

En tradisjonell bensinmotor eller dieselmotor har noe treghet når man trykker på gasspedalen. Det tar litt tid fra man trykker på gasspedalen til det skjer noe med bilens forflytning. De som har testet elbil vet at denne responsen er noe mer umiddelbar for elbiler.

I en ladbar hybrid kombineres den umiddelbare responsen fra elmotoren med bensinmotorens krefter når man kommer noe høyere opp i turtallsregisteret. Dermed opplever man responsen fra en ladbar hybrid som frisk og sprek i de aller fleste tilfeller.

I Skoda Superb iV har man en systemeffekt på 218hk og leverer 400NM med trekkraft, og det oppleves meget friskt. Turen fra 0-100 tar 7,8 sekunder.

Bilen har en fin kombinasjon av komfort og sportslighet, og det er lett å glede seg til neste kjøretur.

Moderne førerplass

Digitalt instrumentpanel og stor god infotainmentskjerm gjør at førerplassen oppleves som moderne.

Det er flere valgmuligheter når det gjelder infotainmentskjermens innhold og antall høyttalere bilen skal ha, og dette blir jo en smakssak og økonomisk vurdering.

Prisen

Det er lett å forvente en pris i området rundt 550 000 for en bil som dette, men selv om hybridbiler er dyrere å lage for produsenten, så har den norske stat kompensert for dette med lavere avgifter.

Skoda Superb iV starter derfor på 414 800 for Ambition utstyrsnivå, levert i Arendal.

Over Ambition utstyrsnivå finner du Style, Sport Line som vi testet og tok bilder av og til slutt Laurin & Klement. SportLine starter på 459 900 og L&K starter på 473 900.

Dermed er også prisen et sentralt argument for å vurdere Skoda Superb som ladbar hybrid.