De er elektrisk, men vi får ikke støt av å tenke på eller kjøre VW e-UP Range og Skoda Citigo e iV Foto: Hans Vidar Levinsen

Elektriske søsken – nå med doblet rekkevidde

Når søsken er tvillinger er det noen som sier at de er like som to dråper vann. Som med Marcus og Martinius er det likevel noen små forskjeller på VW e-UP Range og Skoda Citigo e iV, selv om likhetene er mer omfattende enn ulikhetene.

Hos Gromstad Auto har de akkurat ønsket Volkswagen e-UP Range velkommen, og det er ikke lenge siden Skoda Citigo e iV dukket opp hos Gromstad Motor Stoa.

En sentral nyhet for disse bilene er en nesten doblet batterikapasitet og rekkevidde.

Vi tok med tvillingne ut på tur for å teste dem litt.

God rekkevidde

Den nye batteripakken har 36,8 kWt kapasitet, noe som gir en rekkevidde ut fra WLTP-målestandarden på inntil 258km. I praktisk bruk blir det noe mindre, men likevel omkring en dobling fra forrige modell.

På vinteren ligger rekkevidden rundt 200km i praktisk bruk, og man er mye nærmere de 258 km på sommeren.

Ladekapasiteten ligger på 40kW, noe som gjør at man også kan lade litt raskt på en eventuell langtur.

Bybil/pendlebil

Mange har kjøpt denne bilmodellen til småkjøring og bykjøring, og ikke minst til pendleturen til og fra jobb. Nå som rekkevidden er doblet trenger man ikke lade bilen like ofte som før, og det kan rett og slett oppleves som ganske deilig.

De fleste lader biler som dette 99 % hjemme, og da blir det svært så rimelig og trivelig transport!

Dersom man ønsker en litt lenger tur med bilen er det også mer mulig med en lenger rekkevidde, men når man skal lade et litt større batteri så vil jo den delen av en lenger tur også ta noe mer tid, selv om man ikke trenger like mange ladepauser som før.

Komfortabel

Disse bilene er ikke laget for å være eksklusive og råflotte, men kule og ærlige småbiler som faktisk har nærmest overraskende god komfort.

Det er moro å ratte rundt på en liten og smidig bil, for du kommer deg så lett fram der det er trangt, og selv om 82hk og 0-100 på 11,9 sekunder kan høres nærmest tregt ut, så er bilen meget kvikk i bykjøring og spesielt fra 0-50 km/t som de fleste akselerasjoner i hverdagen foregår innenfor.

Setene er enkle i forhold til innstillingsmuligheter, men du kan heve/senke dem, og justere ryggvinkel, og de gir en god sittekomfort. Til og med om man skulle finne på å dra fra Oslo til Sørlandet, vi har testet det også!

Cruisekontroll er tilleggsutstyr på grunnmodellen, men inkludert på toppmodellen, og det finner man på hendelen til venstre bakom rattet som også styrer blinklys, og det er komfortabelt om man skal kjøre et stykke selv om den ikke er av det adaptive slaget.

Før i verden var lyden i anlegget til slike småbiler ikke god, man kunne nesten tro høyttalerne var laget av papp den gangen, men i disse nye luringene er lyden rett og slett blitt mye bedre, spesielt i toppmodellen som har 6 høyttalere. Med DAB-radio og blåtanntilkobling for mobilens musikk har man god underholdning på kjøreturen.

Nå på vinteren hender det jo at man kommer ut til biler på parkeringsplasser som har fått både rim og is på frontruta, da er det behagelig å slå på varmetråder i frontruta mens man skraper siderutene, og vips så er frontruta isfri. Tilleggsutstyr på grunnmodellen og inkludert i toppmodellen.

Mobilen din integreres

Oppe på dashbordet finner man en holder til mobilen, for her er det ingen stor infotainmentskjerm. Det finnes derimot en egen app som gjør at mobilen din får funksjoner som en infotainmentskjerm i en bil ofte har, og man kan jo naturligvis også da benytte seg av Google Maps på mobilen om man har behov for navigasjon.

Hvilken skal man velge?

Tja, er du mest glad i Marcus eller Martinus?

I stor grad koker det ned til hvilken man liker best, også er det jo fort en kampanje som kanskje kan friste litt ekstra. Prismessig kan det være en forskjell, men den er neppe så stor at det er den som avgjør aller mest her.

Prisene varierer fra 184 800 og opp til 211 700, så man får uansett bra med rekkevidde for pengene her.

Hva er det som er forskjellig?

Man kan se at de har ulikt design på lykter foran og bak, og det er noen små nyanser innvendig, som utseendet på setetrekk og utseendet på pyntelisten i dashbordet, samt ullik logo i rattet.

Hos Volkswagen kan man også få et lite ryggekamera inn i den lille skjermen, som Skoda ikke har, men ellers har de veldig likt utstyrsnivå og muligheter.

Hos Skoda heter grunnmodellen Ambition og toppmodellen Style.

Hos Volkswagen heter grunnmodellen entry og toppmodellen High.

Kan prøves nå!

Demobil er på plass hos både Gromstad Auto og Gromstad Motor Stoa, så du er hjertelig velkommen til å prøve Volkswagen e-UP Range og Skoda Citigo e iV!