Elbil med 7-seter

Grimstad Bil har fått inn Citroën ë-Berlingo i lang utgave, og med 7 seter. Vi har testet den ut selv om uværet Gyda serverte oss en del vind under prøveturen.

Da vi skulle teste ë-Berlingo var uværet Gyda på besøk på vestlandet, så det var greit med vind på turen vår med ë-Berlingo, likevel opplevde vi at det var stille og komfortabelt å kjøre den nye elektriske 7-seteren fra Citroën.

Hos Grimstad Bil er de glade for å ha fått inn nye Citroën ë-Berlingo, og du må gjerne prøve den. Foto: Hans Vidar Levinsen

To varianter

Du kan få Citroën ë-Berlingo i to lengder, en L1 som har 5 seter og en L2, som vi testet, som kan ha 7 seter dersom man ønsker det. Veldig mange som velger ë-Berlingo i lang utgave velger også å ta med 7 seter fra listen over ekstrautstyr.

Startprisen for en L1 med 5 seter og Feel Pack Basic er kr 329 800, og testbilen, en L2 med 7 seter og en god del ekstrautstyr ender på kr 416 920.

Det er god plass til voksne karer i alle 7 seter i Citroën ë-Berlingo. Foto: Hans Vidar Levinsen

Ettersom de to bakerste setene har åpning mellom seg, er det en glimrende vei inn til de bakerste setene fra den store topphengslede bakluka. Selv om setene på rad 2 er laget for å slippe inn folk til de bakerste setene mistenker vi nok at baklukeveien blir favorittveien til de to bakerste baksetene.

Det er bra med plass selv med 7 seter i bruk, og plass nok mellom setene til at man kommer seg inn baklukeveien også. Foto: Hans Vidar Levinsen

Den vanlige L1 er litt over 4,4 meter lang, og den lange L2 er over 4,75 meter lang. De to bakerste setene kan man enten vippe fram, eller plukke ut dersom man ønsker å bruke den lange utgavens enorme bagasjerom som 5-seter. Man kan også velge å vippe fram eller plukke ut ett av de to bakerste setene, så fleksibiliteten her er på topp.

De to bakerste setene er helt individuelle, man kan vippe dem fram og man kan plukke dem ut etter behov. Foto: Hans Vidar Levinsen

Rekkeviddetester

WLTP-tester er standariserte tester der kriteriene for testen er laget av EU. Her skal hver test være eksakt lik selv om bilene er ulike, slik at man kan bruke WLTP-tallene for å sammenligne ulike biler. Ett av kriteriene er samme temperatur i enhver test, hvilket gjør at det er valgt en behagelig temperatur, som vi ikke ser hele året her i Norge. Sommerdekk som brukes i testen har mindre rullemotstand enn vinterdekk, veibanen er alltid tørr og topografien som skal testes er relativt flat.

Når vi tester elbiler har vi de med på et par faste kjøreruter, en test som vi kaller 50/50-testen har 50% landevei og 50% motorvei, og vær og føreforhold som leveres den dagen vi er ute på test. Dekk varierer naturlig nok etter årstiden vi tester. Dermed kan ikke våre tester brukes på samme måte som WLTP-tester. De 71km i vår 50/50-test går på Rv420 fra Grimstad til IKEA, og så motorveien tilbake med cruisekontrollen stilt inn på 100 km/t.

Prosentvisningen i instrumentpanelet viste 96% ved avreise fra Grimstad, og infotainmentskjermen viste oss at det var 1 minusgrad. Da vi kom tilbake viste instrumentpanelet 60%, noe som gir oss et forbruk på 36% på 71km, og en beregnet rekkevidde på litt over 197km under de rådende forhold.

Citroën ë-Berlingo L2, lang utgave, med 7 seter, er en utrolig praktisk familiebil. Foto: Hans Vidar Levinsen

Vi har også en landeveistest på 205km som går fra Grimstad, via Rykene og Froland til Evje, og over ved Mosby til Sørlandsparken og Rv420 tilbake til Grimstad. Her er maksimal hastighet på 80 km/t, og det er en god del oppover til Evje og mer nedover fra Evje tilbake til kysten. Her varierte temperaturen mellom 0 grader ved kysten og 3 minusgrader lenger inn i landet. Her brukte vi 98% av bilens batteri på turen, noe som gir en beregnet rekkevidde på litt over 209km.

Vi testet også å lade bilen på en 150kW lader, fra 10% til 80%, og det tok ca 44 minutter med en utetemperatur rundt 0 grader.

Utrolig praktisk

De som har barn vet hvor utrolig deilig det er med skyvedører til baksetene, spesielt når man parkerer i et parkeringshus, og barna har blitt så store at de åpner bildørene selv. Skyvedører er aldri noen utfordring på slike plasser, for de dunker aldri inn i bilen ved siden av.

Utrolig praktisk med skyvedører på begge sider på Citroën ë-Berlingo. Foto: Hans Vidar Levinsen

Rettferdighet er også noe barn er utrolig opptatt av, og da er det ganske genialt at de tre setene på rad to er akkurat likt utformet og er like brede, og at gulvet er helt flatt. Her er også alle tre seter på seterad to utstyrt med ISOfix fester for barneseter, noe som er med på å understreke fleksibiliteten i ë-Berlingo.

Tre helt likt utformede seter på rad 2, alle med ISOfix-fester for barneseter. Foto: Hans Vidar Levinsen

God komfort

De som sitter foran har gode seter og masse plass, og når man kjører ë-Berlingo er det lett å merke komfortnivået som er langt høyere enn man er vant med fra biler som har et design som tilsvarer varebilutgaven.

God komfort foran i Citroën ë-Berlingo, og god plass mellom forsetene. Foto: Hans Vidar Levinsen

Her har du store gode vindusflater som gir meget god utsikt og oversikt over trafikkbildet, store gode sidespeil, et bakspeil med nærmest overraskende fin utsikt og testbilen til Grimstad Bil var til og med utstyrt med head-up display, slik at man slapp å ta øynene fra veien for å se bilens hastighet.

Flott utsikt fra store vindusflater, og store gode speil som gir oversikt over trafikkbildet. Foto: Hans Vidar Levinsen

Bør prøves

En så praktisk og fleksibel elbil som Citroën ë-Berlingo erfares aller best når man prøver den selv, og tar du kontakt med Grimstad Bil på Bergemoen i Grimstad kan du booke tid til prøvekjøring. Husk å ta med barn og barneseter på testen!

Den meget praktiske Citroën ë-Berlingo bør prøves, book tid hos Grimstad Bil. Foto: Hans Vidar Levinsen