Dagfinn Noddeland tar imot booking av prøvekjøring av Arendal Auto sin Ford Mustang Mach-E GT Foto: Hans Vidar Levinsen

Demobilen er klar til test – vi har testet!

Endelig har Arendal Auto fått sin Ford Mustang Mach-E GT, en heftig elbil med 487hk, 860NM, som drar unna fra 0-100 km/t på spenstige 3,7 sekunder! Den må jo bare oppleves!

Tekst: Hans Vidar Levinsen

Arendal Auto sin Ford Mustang Mach-E GT sto på sommerdekk som Ford og Pirelli har utviklet sammen til denne bilen, i dimensjonen 245/45R20. Felgene er spesielle for GT, og er riktig så lekre. Cyber Orange heter fargen som er en spesialfarge til GT. På panseret er det Kanonbra Reklame som har laget litt ekstra GT-dekor, samt logoen på bilens sider, unikt for Arendal Auto sin demobil.

Ford Mustang Mach-E GT har «det lille ekstra» som gir en helt annen kjøreopplevelse. Foto: Hans Vidar Levinsen

Book prøvekjøring

Ford Mustang Mach-E GT leverer en heftigere opplevelse enn en vanlig Mach-E gjør, og det er det flere årsaker til. Ingeniørene til Ford har hentet mer krefter ut av motor og batterier, og har spesialtilpasset eget kjøreprogram for banekjøring i Helt Utemmet kjøremodus.

Det er enkelt å kjøre denne sportsbilen stille og rolig i nabolaget. Foto: Hans Vidar Levinsen

Med økte fartsressurser følger også behovet for kraftigere demperløsninger for at man skal få en god opplevelse i svinger, og GT er utstyrt med MagneRide 2 adaptivt fjæringssystem som blir fastere jo mer du pusher bilen i svinger.

Dersom du noen gang har forsøkt å kjøre i 80 km/t som er fartsgrensen opp Grøsle Kleiver fra Grimstad til Birkeland, så vet du at det kan oppleves svært ulikt avhengig av hva du kjører. For de aller fleste vil det oppleves som alt for fort, men med GT kunne man fint tålt enda høyere fartsgrenser på de svingete og humpete veiene. En helt fantastisk opplevelse med GT, for du har så mye grep og kontroll og kraft at det eneste du sliter på er smilemusklene.

Ford Mustang Mach-E GT leverer knallgod kjøreopplevelse på svingete veier. Foto: Hans Vidar Levinsen

Med så enorme ressurser for fart og svingegenskaper med høy fart er det utrolig sentralt med gode bremser, og GT har ekstra kraftige Brembo-bremser med 385mm ventilerte bremseskiver, og kalipperne er lakkert røde så du lettere skal se at det er noe ekstra med bremsene her.

Dekk fra Pirelli og bremser fra Brembo, mye krefter trenger solid utstyr. Foto: Hans Vidar Levinsen

Når man kombinerer fartsressurser med gode fjæringer og gode bremser så oppleves Ford Mustang Mach-E GT langt lettere enn tallene i vognkortet tilsier. Det er ikke mulig å begripe at denne lekne elbilen faktisk veier 2 286kg! Du bør booke en prøvekjøring hos Arendal Auto så du kan få oppleve dette selv.

Seter

En relativt stor forskjell på GT og andre Mustang Mach-E er setene, for i GT har man en god del mer sidestøtte, noe man trenger i en bil som kan kjøres såpass aktivt på svingete veier. Etter min mening gir setene i GT en enda bedre kjøreopplevelse, fordi de leverer et hakk opp også på sittekomforten.

Veldig deilige seter med ekstra god sidestøtte i Mustang Mach-E GT. Foto: Hans Vidar Levinsen

Det er med andre ord en god del som er et hakk opp i en GT, noe som gjør at en pris fra kr 692 000 lett kan forsvares for en velutstyrt og utrolig praktisk sportsbil som dette er.

Rekkevidde

En såpass tung bil kan da ikke ha noe særlig rekkevidde? Eller kan den det? Vi tok den med ut på «vårtest» med temperatur som varierte fra 13-16 grader på de 205km med landevei som er på vår faste landeveitest.

Beregnet rekkevidde på 482km på vår landeveitest for Ford Mustang Mach-E GT. Foto: Hans Vidar Levinsen

Tørr asfalt var det fra Grimstad, via Froland til Evje, og på Rv9 til Mosby og videre forbi Sørlandsparken og på Rv420 tilbake til Grimstad. 42,5% av bilens batteri ble brukt på de 205km med landevei der hastigheten aldri overstiger 80 km/t, og det gir en beregnet rekkevidde på 482km på landeveien når det er vår.

Et praktisk og komfortabelt førermiljø det er lett å trives i, finner du i Mustang Mach-E GT. Foto: Hans Vidar Levinsen

Men viser denne bilen desimaler på batteriprosenten? Nei, den gjør ikke det, men om lag 100 meter før vi «kom i mål» skiftet den fra 58% til 57%, og da vi skulle ut på 50/50-test litt etterpå viste bilen igjen 58% selv med et par km med kjøring til sentrum av Grimstad, så for å få mest mulig korrekt beregnet rekkevidde trakk vi fra 0,5% på de 43% bilen «hadde brukt» på turen.

Praktisk utformet baksete med god plass. Foto: Hans Vidar Levinsen

Vår 50/50-test foregikk litt senere, så da var temperaturen mellom 17 og 19 grader, litt varmere ved IKEA i Sørlandsparken enn i Grimstad. Vi kaller denne testen 50/50-test fordi den består av om lag 50% landevei og 50% motorvei med 100 km/t, fra Grimstad til IKEA på Rv420 og fra IKEA til Grimstad på motorveien. Her landet beregnet rekkevidde på 430km.

Når elbiler leverer godt over 400km rekkevidde må man som sjåfør ha pause før bilen må ha lading. Da er det lurt å legge pausene til plasser hvor du kan lade, og med Mustang Mach-E GT er det ekstra gunstig å lade hos IONITY på grunn av prisavtalen Ford har med dem.

Romslig bagasjerom, og et veldig stort rom under panseret. Foto: Hans Vidar Levinsen

Lading

Vi kjørte bilens batteri ned i 8% før vi startet lading, og tok tiden fra 10% til 80%.

Ford sier selv i reklamen at denne ladeøvelsen skal ta om lag 45 minutter, og vi brukte 42 minutter. Det er samme ladetid som vi fikk da vi testet en annen GT før jul, noe som tyder på at ladehastigheten er meget stabil i ulike temperaturer.

Fargen Cyber Orange er ikke usynlig på en parkeringsplass, eller på veien. Foto: Hans Vidar Levinsen

Praktisk

Bak i bilen har du et stort bagasjerom, og under panseret har du et stort rom som har plass til en kabinkoffert og en del mer. Du har god plass til 5 personer i bilen, for baksetet er praktisk utformet, og plassen er god. Du kan også bestille bilen med hengerfeste.

Ta turen til Arendal Auto, så kan du også oppleve denne stilige sportsbilen.