annonse

– Tenk mer på veien enn målet ditt

TRIKSENE
TRIKSENE: Jeg hadde nyttårsforsetter om «mangt og meget», jeg skulle få trent mer og jeg ønsket å «punkt-slanke» meg, les «strammere mage». Foreløpig har det meste «gått i vasken», røper vår blogger. Her minner han seg selv og oss på triksene så målet ikke forsvinner i tåka. Bildet er fra en spinnningtrening der Øyvind Karlsen var trener. (Foto: Privat)

BLOGG: Går det fortsatt bra med treningen og nyttårsforsettene du hadde? Nei, det gjør ikke det, sier du? Ikke for meg heller, kan jeg trøste.

Jeg har fulgt «oppskriften» til Hans Olav Uldal i hans blogg for en tid tilbake, som jeg mener er veldig fornuftig. Likevel får jeg det ikke til – i år heller. Jeg har til og med «posta» noen av målene på Facebook, slik at andre skulle se dem. Likevel; før åtte prosent av året er gjennomført, har jeg mislyktes – igjen.

Blogger
Blogger: Terje Johnsen blogger for Agderposten. Foto: -

Hva gjør de riktig?

Hver helg vinteren gjennom hører vi sportsreportere «fiske» etter utsagt fra nordmenn på pallen som «i dag var målet å være best». Men, nei da, slik svare ikke superatletene. I stedet får vi høre at «jeg var fokusert på å gjøre jobben riktig», «jeg tenkte på sittestillingen i overrennet», «jeg fokuserte på å få riktig skyv i frasparket». Til og med Northug sier «i dag skulle jeg bare henge med til siste bakken og så skulle jeg slå om». Hva er det egentlig de forteller oss?

Har du rett mål?

Jo, at om skal du nå målet ditt, må du finne riktig vei, men hva betyr det for oss mosjonister?

Er målet ditt å delta i sykkelrittet på 210 kilometer fra Kristiansand til Hovden, skjønner du at du må trene litt. Men hvis det er kjedelig å sitte på en sykkel to timer sammenhengende, er målet ditt feil.

Hvis du likevel er fast bestemt på å ta deg til Hovden ved egen pedalkraft, må du vurdere hvordan «treningsveien» er.

Tren sammen

Her får du noen tips som kanskje vil gjøre det litt lettere å finne veien. De fungerer for meg, og kan lett overføres til andre idretter.

Sykling har samme fordel som golf; folk på ulikt nivå kan trene sammen. I løping kan det føles tyngre hvis det er stor nivåforskjell i gruppa. Dette er lett å løse.

Jeg trener en gruppe løpere for Aust-Agder Bedriftsidrettskrets. Vi kjører felles oppvarming til stedet der intervallene skal tas, og så løper hver og en det han eller hun klarer. På samme sted, og med felles nedjogg.

Variasjon – variasjon

Skal du fortsatt til Hovden på sykkel, må sykling være hovedaktiviteten. Er det minusgrader og snø en dag, er det lurt å finne alternativer. Hva med å prøve en fatbike på snølagt grusvei? Eller en runde på langrennsski? Mange syklister velger spinning vinterstid. Sykkelmusklene får kjørt seg, samtidig har de det sosialt og trygt.

Når hensikten er å ha vondt

Noen prøver å fortelle meg at smerte er godt, men det er jo ikke det. Likevel; i vårt samfunn har forventninger om komfort kommet så langt at den gamle tremila i militæret vurderes å kuttes ned til to mil.

Hard trening er vondt for kropp og sjel. Men ønsker du forbedring, må du utenfor komfortsonen av og til. Kun da kan du løfte deg til et høyere nivå. Jeg liker for eksempel ikke å løpe når noen ser meg. Sommerstid blir løpeturene derfor veldig sent på kvelden. Her om dagen presset jeg meg til å løpe intervaller på veiene i nabolaget i dagslys. En barriere ble brutt.

Følelsen etterpå er premien for å presse seg.

«Gadgets» – bare litt

Jeg er ingen tilhenger av utstyrshysteriet, men dårlig utstyr er sjelden motiverende for å fortsette en aktivitet. Likevel er jeg litt opptatt av «tilbehøret» som kan motivere og være nyttig, uten å koste skjorta, som en pulsklokke med GPS.

Tenk mer på veien enn målet ditt. Liker du ikke veien, må du kanskje finne deg et nytt mål – og da blir veien forhåpentligvis også mer fristende å være på.

Terje Johnsen

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på agderposten.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.