annonse

Voss-vannet skal gå på skinner

VANNTOG
VANNTOG: Et spleiselag bidrar med om lag halvparten av totalkostnaden til det jernbanetekniske tiltaket fram til VOSS Water, heter det i pressemeldingen. (Foto: Vegard Hodne, Iveland kommune)

Det nye vanntoget skal gå fra Vatnestrøm til Kristiansand én gang i døgnet. Sporet er kalkulert til å koste 20,2 millioner kroner.

I dag ble sidesporet til Sørlandsbanen operativt, takket være et spleiselag der Bane NOR gikk inn med 10 millioner kroner.

Det er 40 kilometer fra flaskevannprdusenten Voss i Iveland til Kristiansand havn. Et spor som var beregnet å koste 12-15 millioner kroner, er nå kalkulert til 20,2 millioner kroner, opplyser en pressemelding.

ÅPNET
ÅPNET: Ordfører Gro-Anita Mykjåland i Iveland kommune stod for den offisielle åpningen sammen med fabrikksjef John Helge Austgulen hos Voss Water. Foto: Kjell Maudal, Bane NOR

Vanntog

«7.000 vogntog har de siste årene fraktet vann på svingete og smale fylkesveier forbi hele fem barneskoler på vei ned til havna ved sjøen. Det nye vanntoget skal gå fra Vatnestrøm til Kristiansand én gang i døgnet, og skal driftes av godstogselskapet CargoNet. I fabrikken produseres 75.000 flasker i timen. Vannet blir så plassert i containere, 22 vogner på hvert tog, og volumet er økende».

Ifølge Voss Water og konsulent Jon Refseth i Iveland kommune, vil togtransporten medføre en solid miljøeffekt: Med tog fremfor vogntog kuttes det dårlige CO2-utslippet med 20.000 tonn.

Flasker ned, tomflasker tilbake

Det nye sporet gjør at Voss-flaskene nå kan få jernbanestransport til Kristiansand havn. Tilbake igjen til fabrikken tar toget med seg emballasje, tomme flasker og annet materiell til produksjonen.

Vatnestrøm stoppested på Sørlandsbanen åpnet sommeren 1938. Det ble nedgradert til holdeplass i 1958, og nedlagt i 1989. Nå er sidesporet åpnet igjen.

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på agderposten.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.