annonse

Frykter gnister fra 28 daglige tog skal antenne skogbranner

DRAMATISK
DRAMATISK: – Nå er det knusktørt, og mange snakker om faren for skogbrann. Det tørre været er dramatisk på mange vis, sier Vegårsheis ordfører Kirsten Helen Myren. Mange av hennes innbyggere har eiendommer som jernbanelinja går gjennom, og mange er redde for gnister fra bremsene. (Foto: Inger Stavelin)
KORT VEI
KORT VEI: Bebyggelsen ligger rett ved jernbanelinja her ved Vegårshei stasjon. (Foto: Inger Stavelin)
I HAGEN
I HAGEN: Mange på Vegårshei har jernbanelinja praktisk talt gjennom hagen sin, og enda flere har den gjennom produktiv skog. (Foto: Inger Stavelin)
TØRT
TØRT: Naturen er fortsatt stort sett grønn rundt Vegårshei stasjon, selv om skogene er farlig tørre nå. (Foto: Inger Stavelin)

+ På hverdager kjører 28 person- og godstog gjennom Aust-Agder. Den 8. juni startet ett av dem sannsynligvis en skogbrann i Åmli. Folk er redde for at det kan skje igjen.

Inger Stavelin

– Veldig mange er opptatt av det tørre været og snakker om skogbrannfaren. Dette er ganske dramatisk på mange vis, sier ordfører i Vegårshei Kirsten Helen Myren.

Vi møter henne på jernbanestasjonen, der gods- og persontog passerer 28 ganger hver dag.

– Er gnister fra togbremsene en bekymring blant folk her?

– Ja, spesielt nå som det er så knusktørt. Været treffer oss hardt nå. I tillegg til skogbrannfaren, er det nesten ikke fôr å oppdrive til husdyra, sier hun.

Antente trolig brann

I Myra, Vegårsheis kommunesentrum, treffer vi Jane Ann Lindstøl. Hun bor et par hundre meter fra jernbanelinja på Selåsvatn, og tenker stadig på faren for gnister fra toget.

– Klart vi er redde for skogbrann. Det brant jo ved jernbanelinja i Vimmekilen for en måned siden. Jeg ser etter røyk før jeg legger meg hver eneste kveld, sier hun.

Vimmekilen ligger like øst for Nelaug stasjon. Der oppsto en skogbrann på ettermiddagen fredag 8. juni. Politiet meldte på Twitter at det brant på et 100 ganger 10 meter stort område. Brannfolkene fikk kontroll før brannen fikk gjort alvorlig skade. Brannårsaken var sannsynligvis gnister fra toget, mener brannsjef Ben David Berås i Åmli. Det bekrefter trafikksjef Lars Ola Bækkevold i Bane Nor.

– Det er ikke usannsynlig, skriver han i en e-post til Agderposten.

En reell risiko

Carolina Moland bor like ved Vegårshei stasjonen, og jernbanen går gjennom eiendommen hennes.

– Jeg er nervøs for at toget kan utløse skogbrann. Toget er en reell risiko, og mange av stedene der toget går, er det vanskelig for brannvesenet å komme til, påpeker hun.

Det er et poeng for brannvesenet også.

Vanskelig terreng

– Den største bekymringen vi har nå om dagen, er at det kan ta fyr i skogen. Gnister fra togbremser er alltid en bekymring, selv om det ikke er så utbredt som tidligere, sier avdelingsleder for beredskap i Østre Agder Brannvesen Hans Henrik Bakke.

Han peker på at det ikke har vært så tørt som nå på ti år.

– Brannfaren er ekstremt stor. I tillegg har vi hatt mye vind, og da kan en brann forflytte seg veldig fort til et stort område, sier Bakke.

I Aust-Agder går togene gjennom mye skog uten bilvei. For brannfolkene kan det gjøre slokkingsarbeid vanskelig. I tillegg oppstår andre farer, med til høyspent strøm og eventuelle togpasseringer.

Brannbombe

Bjørn Saga bor 70 meter fra jernbanen, og har 700 mål skog som jernbanen går gjennom.

– En må være obs nå. Det har skjedd stadig i historien at det har tatt fyr på grunn av gnister fra toget. Et gnistregn fra låste bremser nå ville være katastrofe. Vi får bare håpe at dette går greit. Det er som å sitte på en brannbombe, sier han.

Mange branner før

Astrid Olimstad er 83 år, og er vokst opp rett ved jernbanelinja på Gryting i Gjerstad.

– Jeg husker damplokomotivene, og har opplevd mange skogbranner som var forårsaket av tog. Men nå er det lenge siden, sier hun, og påpeker at brannsikkerheten knyttet til togene er blitt mye bedre.

– Er du bekymret for situasjonen nå?

– Det skal saktens ikke mer enn en gnist til. Men jeg er ikke mer bekymret for toget enn om det kommer en gnist fra en grill, et bål, en sigarett eller en firehjuling, sier hun.

Jane Ann Lindstøl spissformulerer det slik, med et lite smil:

– I tillegg til toget, er vi livredde for byfolk og turister som ikke har vett på å te seg i naturen når det er så tørt.

inger.stavelin@agderposten.no

annonse