annonse

Se den sporty nye BMW-en

ANDRE GANG
ANDRE GANG: Den nye BMW X4 er som den forrige basert på X3, men med noen mer sporty effekter (Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema)
PENERE
PENERE: Den nye X4 er mer elegant enn forgjengeren, særlig hekken har de truffet bedre med (Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema)
KNÆSJ FARGE
KNÆSJ FARGE: Bilen har lakkfargen «Flamencorød Brillanteffekt» (Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema)
KJENTE SAKER
KJENTE SAKER: BMW har oppgradert interiøret jevnt og trutt, men ikke gjort stort med grunndesignen på lenge, dermed virker det litt bakpå sammenlignet med Mercedes-Benz og Audi. (Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema )
Tekniske data

BMW X4 skal være den sporty broren til X3. Nett og lett kan den ikke kalles.

  • Morten Abrahamsen / NTB

Underveis i testperioden med X4 møtte jeg en kompis som kommenterte at «dette var da en diger bil», noe som neppe er BMWs ønskereaksjon. For X4 skal være den litt sporty broren til X3, som langt ifra er merkets største SUV.

Som i forrige generasjon er X4 basert på den mellomstore X3, og som i moderne BMW-tallkombinasjoner skal modellene med partall ha noe coupé i sitt genmateriale. For en del år siden var dette rare greier. Med SUV-coupeen virket det som BMW ville ha alt på en gang, uten at resultatet ble helt vellykket – omtrent som når barn i bursdagsselskap blander alle brustypene til en brun guffe i ett glass.

BMW først

BMW var først ute med slike biler i 2008, med X6, og siden den gang har de fulgt opp med X4. Noen få andre produsenter har etter hvert hengt seg på denne bastard-designen.

Det var med andre ord ikke så fjernt som det først virket. Det er en kundegruppe der ute, tydeligvis stor nok, som vil ha SUV-er med en coupéprofil på taket. Og utviklingskostnadene er neppe gigantiske for en bil som X4, da den deler svært mye med sin bror X3.

Noen forskjeller er det likevel, bortsett fra takformen.

KNÆSJ FARGE
KNÆSJ FARGE: Bilen har lakkfargen «Flamencorød Brillanteffekt» Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

X4 byr på et mer omfattende utstyrsnivå. M Sport-understell, variabel sportsstyring, dynamisk kraftfordelingen mellom hjulene, åttetrinns Steptronic automatgir med girhendler og firehjulstrekk er standard i X4, ikke i X3. Man kan for øvrig velge bort M Sport-understellet. I tillegg har bilen LED frontlykter, som er tilvalg på X3.

Selve karosseriformen gjør også at X4 har et lavere tyngdepunkt, og sporvidden er noe bredere bak. Til sammen skal disse tingene gjøre bilen mer sportslig enn sin bror.

Testbilen har en toliters bensinmotor som yter 184 hestekrefter. Det er ikke dermed sagt at bilen er spesielt sportslig, ettersom vekten ligger på vel 1,7 tonn. Kraftleveringen er også helt lineær, det er ikke noe sted i turtallskurven det virkelig tar tak.

Det gir en komfortabel drivlinje, men samtidig en drivlinje fri for gøyale opplevelser.

Snau motor

Understellet er helt opplagt kapabelt til å håndtere langt større krefter, og med denne motoriseringen virker det litt unødvendig å velge X4 framfor X3. Den nye X3-en er ikke veldig spennende, men det er en bil som leverer noe høyere på det praktiske, ikke minst i baksetet. Takhøyden for passasjerene bak i X4 er i snaueste laget. Takformen gjør også at selve entreen blir litt trang, man må dukke hodet for ikke å plante skallen i dørkarmen. Det skrå taket og et bakvindu som er lite, lager i tillegg massive dødvinkler.

På veien er det ikke så lett å kjenne særlig forskjell på de to brødrene, de er begge godt satt opp, på kjent BMW-maner, og man har en rekke justeringsmuligheter på drivverk og understell. Lydisoleringen er god. Dette er en fin langturbil med et oversiktlig førermiljø og behagelige seter.

Estetikk

Interiøret er stappa med alt av ny teknologi, men BMW er ikke like flinke som sine konkurrenter i Mercedes-Benz og Audi til å pakke sakene inn i en moderne form. Innvendig viderefører X4 en velkjent og funksjonell layout vi kjenner fra BMWs biler gjennom hele dette årtusenet. Mercedes-Benz og Audi, derimot, har de senere årene totalrenovert innvendig med svære skjermer og glatte flater.

KJENTE SAKER
KJENTE SAKER: BMW har oppgradert interiøret jevnt og trutt, men ikke gjort stort med grunndesignen på lenge, dermed virker det litt bakpå sammenlignet med Mercedes-Benz og Audi. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Funksjonaliteten til BMW er minst like god, men det ser gammelt ut sammenlignet med det man får hos de to nevnte konkurrentene.

Om X4 kan kalles en pen bil, er vel heller tvilsomt, men den ser langt bedre ut enn forgjengeren – og den har en litt mystisk appell. Selv om kompisen min og sikkert mange andre synes X4 virker diger, føles den faktisk ganske kompakt på veien. Den er også fint satt opp, riktignok med noe tung styring i sport-modus, og den trives godt der veien ikke er nyasfaltert. X4 har heller ikke det samme klyse-imaget som hefter ved storebror X6.

Har man litt ekstra med penger, rundt 60.000 kroner, bør man gå for den kraftigere X4 30i med 252 hestekrefter, som sikkert vil fylle ut bilens potensial bedre. Er man litt gammeldags, så er det også et par dieselmotorer tilgjengelig.

En coupé-SUV er uansett en snedig måte å fjerne seg en smule fra den gemene hop på – som ruller rundt med SUV-er i samme størrelse. Litt som å komme med vaffelvest i et rom fullt av vaffeljakker.

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på agderposten.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

annonse