annonse

Lekebil

EKSTRA
EKSTRA: Mercedes-Benz A250 Sport har fått ekstra med hestekrefter, og visuelle effekter som viser at det er en litt spesiell bil. (Foto: Morten Abrahamsen)
MER RØDT
MER RØDT: De røde effektene er til stede innvendig også. Ellers er interiøret i bra kvalitet, men skjermen ser litt billig ut. (Foto: Morten Abrahamsen)
EFFEKTER
EFFEKTER: Bilen har motor og lyd som delvis forsvarer de visuelle effektene. (Foto: Morten Abrahamsen)
Tekniske data

  • Morten Abrahamsen (NTB)

En Mercedes-Benz A-klasse med en sterk og livlig motor kunne vært en super miks av fornuft og moro, men blandingsforholdet har ikke blitt helt riktig.

Mercedes-Benz sin A-klasse har vært på markedet i noen år og fikk nylig en liten facelift, ikke noe dramatisk, et par nye lykter og grilldesign. Bilen holder seg fortsatt bra nok til at den ikke virker visuelt datert. Riktignok har den et vel kraftig overheng foran, men selve formen er fortsatt okey, selv om proporsjonene mellom front og hekk er ikke er helt i tråd med det man lærte på tegneskolen. 

MER RØDT
MER RØDT: De røde effektene er til stede innvendig også. Ellers er interiøret i bra kvalitet, men skjermen ser litt billig ut. Foto: Morten Abrahamsen

Utgaven her er en ekstra frekk versjon, kalt A250 Sport. Sport gir den sju hestekrefter mer enn en vanlig A250, slik at totalen nå er 218. På papiret plasserer det bilen i det som populært kalles GTI-klassen, men der hører den egentlig ikke hjemme. En Volkswagen Golf GTI er en praktisk og sprek bil som, som mikser komfort, det praktiske og sportslighet på en suveren måte. A250 Sport byr på masse sportslighet, mens det praktiske har skulket noen timer og komfort har ikke møtt opp.

Hard

Testbilen har justerbart understell, til 12.000 kroner, som har alternativene hardt og steinhardt. Dette er på ingen måte en bil der man cruiser av gårde med en varm kaffe i hånden. Er asfalten rufsete, kjenner man det godt. A250 Sport er en bil som nærmest krever en aktiv kjørestil, der det er langt viktigere at den tar en sving flatt enn at det er flyt i konversasjonen om bord.

Motoren er festlig. Dreiemomentet hjelper til fra lavere turtall, og fra rundt 4000 omdreininger våkner den virkelig til liv, mens det kakler og smeller fra eksosanlegget når man girer. Effekter som er gøy og veldig passende til en bil som dette. På egnede veier er det veldig moro, styringen er presis og direkte. Responsen fra motoren er kvikk og gir sjåføren en følelse av at man har en fot direkte koblet til motoren. Veigrepet og firehjulstrekket gjør at bilen virker veldig trygg, og man kan gå på gasspedalen tidlig i en sving uten at understell og dekk protesterer.

En rakker

Det tok litt tid før jeg ble venn med girkassen. Som i de aller fleste Mercedes-Benz-modellene som ikke er rene AMG-versjoner, har man girspaken på rattet, og til tross for bruk av hendler på rattet, overstyrte stadig vekk girkassen mitt valg. Her må man grave seg inn i menyene og sette opp bilen etter eget ønske. For så vidt ikke noe problem, men samtidig litt merkelig at manuell giring ikke er tilgjengelig ved et tastetrykk i en bil som dette.

Oppsettet som kler bilen best, er et sportslig drivverk, mens understellet holdes i det som er minst stivt. Da har man en skikkelig hissig og morsom liten rakker.

På den annen side så føles det hele vel tøysete – og på mange måter presist beskrevet med den saftige vingen over bakluken.

EFFEKTER
EFFEKTER: Bilen har motor og lyd som delvis forsvarer de visuelle effektene. Foto: Morten Abrahamsen

Noe snever

Bilens arbeidsområde er vel snevert, og billig er den ikke. Riktignok koster bilen 110.000 kroner mindre en den spinnville A45 AMG som har 381 hestekrefter, men den kjører seg litt fast i et for ambisiøst oppsett. Den er ikke så drøy at den kan forsvare sitt hårete ytre og sin kompromissløse håndtering av vanlig vei. En Volkswagen Golf GTI er 40.000 billigere, og vel ti hestekrefter sterkere, enn en sammenlignbar A250 Sport, og Golf GTI favner langt bredere. A250 Sport er for den merketro entusiasten som er villig til noe forsakelse for å oppnå maks kjøremoro. 

På den positive siden kan man si at den ikke er råere enn at man faktisk kan bruke motorens register på vanlig vei uten at hver eneste ferie må brukes til pallesnekring. Men skal man først ha en så spesialisert bil, velger man kanskje noe som er enda mer spesielt. Kanskje en kabriolet eller en sportsbil?

Klikk for å se kommentarer ()