annonse

Hybrider uten ledning øker mest

LUKSUS-SUV
LUKSUS-SUV: Volvos XC90 er blant de mest populære hybridene. Billigste utgave starter på 833.000 kroner. (Foto: Morten Abrahamsen)
Bestselgere hybrid og ladbar hybrid 1. kvartal 2017

  • Morten Abrahamsen (NTB)

Det har vært mye snakk om den kraftige veksten i salget av ladbare hybridbiler i Norge. Nå viser det seg at det ikke er de ladbare hybridene, men hybridene uten ledning som opplever den største veksten.

Ett merke bidrar til at hybrider som ikke er ladbare, har et salg i frammarsj.

– I motsetning til det mange kanskje tror, vokser hybrider raskere enn ladbare hybrider i markedet i starten av 2017, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge, i en pressemelding.

Hybrider har økt med 47,7 prosent, mens økningen for ladbare hybrider er 44,3 prosent, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Totalt har det blitt registrert flere ladbare hybrider, med 6496 mot 5424 hybrider. Dette kan delvis forklares med at det finnes et større utvalg av kjøretøy med ledning.

Bestselgeren om man slår de to segmentene sammen, er Toyota RAV4 med 1282 biler i første kvartal, det er en vanlig hybrid, som følges av plug-in hybriden Volkswagen Passat med 1056. På tredjeplass nok en vanlig hybrid, Toyota Yaris.

Stor markedsandel

I det hele tatt er Toyota svært tunge på hybrider. De har 78 prosent av det ikke-ladbare markedet, pluss 4,6 prosent fra undermerket Lexus.

– Vår nye crossover C-HR har blitt svært godt mottatt av norske bilkjøpere og har bidratt sterkest til veksten hittil i 2017. Samtidig er RAV4 og Yaris svært populære og er de mest solgte modellene i sine segmenter. Legger vi til Auris, har vi nå fire modeller på topp ti hittil i år, sier Olsen.

Toyotas fremgang har gjort at de for første gang på lenge også var største merke.

Noe av årsaken til at de passerte Volkswagen i forrige måned, er at Golf-modellen straks kommer i en ny utgave, og at det av den grunn har vært begrensede leveringer av den i år. Golf er fortsatt Norges mest populære bilmodell, med 2002 nye biler i 2017, men dette er en tilbakegang på 45 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på agderposten.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.



LES OGSÅ

annonse

annonse

annonse


Hei,  

×

Du har 4 plussaker igjen. God lesing!

Takk for at du leser oss!

×

Du har fremdeles 3 gratis plussaker igjen å lese + et svært godt tilbud i vente

Takk for at du leser oss!

×

Du har 1 gratis plussak igjen. Lyst på mer av vårt beste innhold? Få full tilgang i 1 mnd for kun 1 krone. Ingen binding.