annonse

Presenterer ny A-Klasse med folkelig pris

FINE detaljer
FINE detaljer: A 200, en bil som markedsføres som en luksuriøs teknologibombe. (Foto: Tore Myrberg)
FINE detaljer
FINE detaljer: A 200, en bil som markedsføres som en luksuriøs teknologibombe. (Foto: Tore Myrberg)
FINE detaljer
FINE detaljer: A 200, en bil som markedsføres som en luksuriøs teknologibombe. (Foto: Tore Myrberg)
FINE detaljer
FINE detaljer: A 200, en bil som markedsføres som en luksuriøs teknologibombe. (Foto: Tore Myrberg)
FINE detaljer
FINE detaljer: A 200, en bil som markedsføres som en luksuriøs teknologibombe. (Foto: Tore Myrberg)
FINE detaljer
FINE detaljer: A 200, en bil som markedsføres som en luksuriøs teknologibombe. (Foto: Tore Myrberg)
FINE detaljer
FINE detaljer: A 200, en bil som markedsføres som en luksuriøs teknologibombe. (Foto: Tore Myrberg)
FIN KLASSE
FIN KLASSE: Steinar Bergmo liker godt å vise fram den nye A 200, en bil som markedsføres som en luksuriøs teknologibombe. (Foto: Tore Myrberg)
FIN KLASSE
FIN KLASSE: Steinar Bergmo liker godt å vise fram den nye A 200, en bil som markedsføres som en luksuriøs teknologibombe. (Foto: Tore Myrberg)

For mange er Mercedes-Benz sin A-Klasse et første møte med merke. Derfor har fabrikk, importør og bilforhandlerne gått sammen om å presse prisen ned når den nye A-Klasse nå er ute i butikkene.

  • Tore Myrberg

Utenfor lokalene til Agder Bil står en splitter ny A 200 og skinner om kapp med solen. Bilen har nylig kommet til Arendal, og har allerede vekket stor interesse.

– På grunn av prissettingen har vi ventet lenge på at denne skulle komme i butikken.

Dette er en veldig avansert småbil, og gjennom at alle leddene har bidratt i en prisdugnad får man denne AMG-styla til under 400 000 kroner, forteller Øystein Ottersland hos Agder Bil.

«Luksuriøs teknologibombe»

Selv markedsfører Mercedes-Benz bilen som en «luksuriøs teknologibombe». Og sant nok, det er mye teknologi pakket inn i den nye A-Klassen.

– Først kom teknologien i S-Klassen. A-Klassen er nummer to ut i teknologiskiftet. Så selv om bilen til forveksling kan se like ut, er det ikke mye igjen av forrige A-Klasse, sier Ottersland.

Nå skal det sies at bilen ser mer sporty ut enn sin forgjenger, og med AMG-styling skiller bilen seg godt ut fra mange av konkurrentene. Det er også kommet på plass et infotainmentsystem som gjør bilen langt mer personlig enn man nok har vært vant til.

– Det har vært unge utviklere med på å sette standarden, sånn som med meideskjermene og løsningene der. To store skjermer gir deg alt av informasjon, og det hele er både touch- og stemmestyrt. Stemmestyringen aktiveres ved å si «Hey, Mercedes!», sier salgssjef Steinar Bergmo hos Agder Bil.

Har vokst

Med personlige tilpasning kan systemet selv lære sjåføren å kjenne, og kommer med forslag om slik som musikk.

– Den er så avansert at om du ringer kona rundt klokka 16.15 noen dager, så vil den forslå dette for deg neste dag igjen, sier Ottersland.

Noe annet de som har erfaring med forrige A-Klasse vil merke, er at de nye bilene er større på de fleste områder.

– Det er bedre beinplass bak, større bagasjerom og bredere innlasting, og den har større utsyn. Så de som kjenner modellen vil se tydelig at denne utgaven er større, sier Bergmo.

Viktig pristerskel

Det at man har klart å presse prisen, gjør at salgssjefen ser for seg stor muligheter for den nye A-Klasse.

– Dette er jo innstegsmodellen for de som ønsker seg Mercedes. Med en pris som starter på rundt 340 000 og hvor man får en AMG-spekket bil til under 400 000, vil bilen nok appellere til en litt yngre kundegruppe. Samtidig tror jeg dette både vil kunne være bil nummer en og bil nummer to hos mange familier, alt etter som behovet.

En annen grunn til at prisen er viktig, er bedriftsmarkedet.

– Her spiller jo policyen firmaet har på hva man skal kunne bruke inn. I tillegg har det jo skattemessige fordeler at bilen er lavt priset.

Nok av krefter

Også når det gjelder sikkerhetssystemene har A-Klasse adoptert systemene fra S-Klasse. Det gir mange intelligente løsninger. Blant annet er aktiv bremseassistent nå standard.

– A 200 er også online slik at Call-senteret registrerer om en sikkerhetsfunksjon er utløst, og kan ringe opp bilen. De kan også se hvor bilen befinner seg. I tillegg er det en SOS-knapp man kan benytte for eksempel om man vil varsle om en ulykke, sier Bergmo.

Det er A 200 man tror blir volummodellen i A-Klassen. Den har 163 hestekrefter, og framstår som en sprek bil.

– Gjennom spleiselaget fra fabrikk, importør og oss forhandlere, sparer man drøyt 50 000 kroner om man kjøper AMG-edition i introduksjonsperioden. Og interessen har vært bra etter at vi fikk den i butikken, avslutter Steinar Bergmo.

tomy@agderposten.no




Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på agderposten.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

annonse

annonse