annonse

Mer digital, mer intelligent og mer elegant

FORNØYD
FORNØYD: Kai Sillerud har ingen ting i mot en liten prøvetur i den ny Audi A6. (Foto: )
VISER KLASSE
VISER KLASSE: Audi A6 front. (Foto: )
VISER KLASSE
VISER KLASSE: Audi A6 er med sine linjer bilen som fremstår som et smykke selv foran herskapelige bygninger. (Foto: )
VISER KLASSE
VISER KLASSE: Audi A6 bakpart. (Foto: )
VISER KLASSE
VISER KLASSE: Audi A6 er med sine linjer bilen som fremstår som et smykke selv foran herskapelige bygninger. (Foto: )
VISER KLASSE
VISER KLASSE: Audi A6 er med sine linjer bilen som fremstår som et smykke selv foran herskapelige bygninger. (Foto: )
VISER KLASSE
VISER KLASSE: Audi A6 front. (Foto: )
VISER KLASSE
VISER KLASSE: Audi A6 er med sine linjer bilen som fremstår som et smykke selv foran herskapelige bygninger. (Foto: )
VISER KLASSE
VISER KLASSE: Audi A6 interiør. (Foto: )
VISER KLASSE
VISER KLASSE: Audi A6 interiør. (Foto: )

Åttende generasjon Audi A6 har hentet mye fra storebror A8. Det gjelder både design og sikkerhetssystemer.

  • Tore Myrberg

Tirsdag i forrige uke kom de første bilene til Norge, og hos Gromstad Auto smiler Kai Sillerud bredt. For det er ingen tvil om at bilen faller i smak blant selgerne hos den lokale Audi-forhandleren.

– Dette er en nydelig bil. På avstand så ser den litt ut som en A8, så den er virkelig flott å se på, sier Sillerud.

Helt ny modell

Først ut er en sedan-utgave med en treliters dieselmotor som yter 286 hestekrefter. Over sommeren kommer det imidlertid flere motoralternativer.

– Vi har en del A6-kunder som denne bilen kan være interessant for. Men, interessen blir nok enda større når den kommer som stasjonsvogn i september. Norge er stasjonsvognland.

For de som ønsker seg en sedan, står denne allerede utstilt hos Gromstad Auto.

– Dette er jo en helt ny modell, med banebrytende teknologi. Det er flere sofistikerte førerassistensystemer på plass.

Blant utstyret man kan velge finnes slik som «parking pilot» og «garage pilot» som gjør at bilen selv sørger for parkeringen ved hjelp av myAudi-app’en. Med en rekke sensorer og kamera er bilen også klar til å gripe inn dersom den må når du er ute på veien.

Nytt interiør

Audi har lagt mye ressurser i designet på nye A6. Det gjør at bilen utvendig fremstår som mer sporty, blant annet med en heftig grill. Men, også det innvendige har fått et løft.

– Jeg synes den ligner mer på A8 også interiørmessig, og virkelig har blitt lekker. Her får du touchskjermer som er trykkfølsomme, men som også gir muligheter for stemmestyring. Man kan velge mellom to forskjellige høytalersystemer fra Bang & Olufsen og den har HD LED Matrixpakke, sier Sillerud.

En annen detalj som er verdt å nevne, er at bilen kommer med firehjulsstyring.

– I lav hastighet svinger bakhjulene mot forhjulene slik at man får mindre svingradius, mens i høy hastighet svinger de med forhjulene.

– Herlig familiebil

I forhold til storebroren A8, har Audi A6 en startpris som er neste 400 000 kroner lavere. I prislisten står bilen til 755 000 kroner, men når folk kjøper biler i denne prisklassen er det ikke en reell sluttpris.

– Man må regne med å plusse på 150 000 til 200 000 kroner. For de som kjøper denne typen bil vil ikke at den skal mangle noe. Vi regner vel ikke med å selge det store volumet, men har kunder som er veldig opptatt av komfort og design. Dette er en vanvittig familiebil, og det er gjerne de litt voksne som kjøper denne.

Og de får da en premiumbil som skiller seg ut på norske veier, og som har inntil 400 funksjoner som tilpasses.

– Dette er en bil som må ses og føles. Bare det inntrykket man får når man setter seg inn og starter opp, gjør at jeg håper de som er interessert tar seg en tur innom. For vi har jo bilen utstilt. Og vi var nylig på kurs i Tyskland og både kjørte og lærte mer om denne bilen, og det er helt klart en nydelig bil på alle måter, avslutter Kai Sillerud hos Gromstad Auto.

Fakta:

Nye Audi A6 Limousine

Motor: 50 TDI 3 liter med 286 hestekrefter.

Mål i cm. L/B/H: 493,9/188,6/145,7

Forbruk blandet kjøring: 0,56 liter pr. mil.

0-100 km/t: 5,5 sek.

Topphastighet: 250 km/t

tomy@agderposten.no






annonse

annonse