annonse

Kåret til årets pick-up for fjerde år på rad

F EN SKIKKELIG TØFFING
F EN SKIKKELIG TØFFING: L200 er en bil som skiller seg ut fra mengden, og samtidig er en praktisk arbeidsbil. (Foto: Tore Myrberg)
▲ TRIVES I TERRENGET
▲ TRIVES I TERRENGET: Det skal godt gjøres at man ikke kommer fram med denne, mener Bjørn Øyvind Hoff hos Auto-Car. (Foto: Tore Myrberg)
▲ ROMSLIG
▲ ROMSLIG: Det du ikke vil frakte på planet, har du god plass til bak setene. (Foto: Tore Myrberg)
Foto
Foto: Tore Myrberg (Foto: )
▲ BESKYTTET PLAN
▲ BESKYTTET PLAN: Når jobben er gjort er det bare å spyle planet for å klargjøre til neste jobb. (Foto: Tore Myrberg)
Foto
Foto: Tore Myrberg (Foto: )
Foto
Foto: Tore Myrberg (Foto: )

Mitsubishi L200 er av det engelske bilmagasinet Auto Express, nok en gang kåret til årets pick-up. Det får Bjørn Øyvind Hoff til å smile bredt.

  • * Tore Myrberg

Auto Express er et ledende engelsk bilmagasin, som årlig gjennomfører sine tester. Dette er første gangen at en og samme pick-up vinner sin klasse for fjerde året på rad.

– Dette er en prestisjepris i et stort marked. Bare i England ble det i fjor solgt over 50 000 pick-ups. Nå er det vel kanskje ikke sånn at de som kjøper pick-up i Norge leser engelske tester, men det er jo gøy at Mitsubishi L200 vinner priser, sier Bjørn Øyvind Hoff hos Auto-Car på Stoa.

Markedsledende system

I forhold til prisen er det ingen tilfeldighet at det er fjerde året på rad. Seneste generasjon av L200 kom nemlig i 2015. Da med en helt ny motor på 2,4 liter og 181 hestekrefter.

– Den har også det mest forseggjorte systemet for firehjulstrekk. De fleste konkurrentene bruker et godt og gammelt låst firehjulstrekksystem, men Mitsubishi har gått lengre og er markedsledende.

Dette blant annet ved å ha på plass en låsbar Torsen senterdifferensial.

– Det betyr at L200 har en veldig spesiell firehjulsdrift som regulerer kreftene hurtig mellom for og bakaksel. Det gjør at man får en mer personbilfølelse på en skikkelig arbeidsbil, sier Hoff.

X Editon som råeste utgave

Men, det er ikke alt. Man kan også sperre senterdifferensialen og differensialen på bakakselen.

– Det gjør at pick-upen takler også de mer ekstreme utfordringene. Man har også en lavserie om det skulle trengs, og fører kan koble inn og ut firehjulsdriften i hastighet opp til 100 km/t gjennom Mitsubishi Super Select-system.

I det hele mener Mitsubishi selv at det ikke er noen rivaler som greier å tilby den samme balansen av robust allsidighet og mye utstyr til samme pris.

– Den begynner på 358 000 kroner inklusiv merverdiavgift. Bilen vi har tatt bilder av på kjøreturen i dag koster 475 000, og er med veldig mye ekstrautstyr. Den er en X Edition, som er den råeste utgaven, sier Hoff.

Har tatt over

I forrige utgave av Bilbransjen.no skrev vi om Mitsubishi Pajero, som ikke lengre produseres. For gjengen på Auto-Car er det derfor godt å ha en prisvinnende L200 å vise kundene.

– Denne pick-upen har mye den samme kundegruppen. Håndverkere, entreprenører og ivrige jegere/friluftsmennesker. Så vi satser mer på denne nå som Pajeroen er på vei ut.

Og segmentet pick-up er på vei opp, noe Bjørn Øyvind Hoff har stor forståelse for.

– Det unike med en pick-up, er at uansett som du kaster en elgeskrott eller et oljefat bakpå, så er det bare å spyle av etterpå. Så Mitsubishi L200 passer for de grøvste jobbene. I tillegg har den jo plass til last inne i cabinen for det du bør frakte mer beskyttet. Og ikke mnist er dette en røff bil med stor hengervekt.

tomy@agderposten.no



Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på agderposten.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

annonse

annonse