annonse

Høyt volum for bilbransjen første halvår

SELGER FLEST BILER
SELGER FLEST BILER: Jan Trygve Gromstad kan konstatere at Volkswagen fortsatt har solide salgstall. (Foto: Tore Myrberg)
Mest solgte bilmerker (person- og varebil) første halvår:

Etter en litt haltende start på året for bilforhandlerne, ser ting langt lysere ut etter første halvår. Men, spenningen er stor når det gjelder hva andre halvår og nye avgiftssatser vil føre til.

  • Tore Myrberg

Hos Gromstad Auto sitter daglig leder Jan Trygve Gromstad og ser igjennom halvårstallene. Det er lite bekymringer å finne når han sammenfatter tallene som ligger på bordet.

– Fjoråret var jo rekordhøyt, så selv om det er en nedgang på 7,4 prosent i salget av person- og varebiler i Aust-Agder, så er volumet høyt i år også, forteller Gromstad.

1695 person- og varebiler

Ifølge Opplysningskontoret for veitrafikken og Arendal politidistrikt (OFV) kommer det fram at man i årets seks første måneder nyregistrerte 1695 person- og varebiler i vår region under 3,5 tonn, en nedgang på 5,4 prosent.

Der kommer det fram at man i årets seks første måneder nyregistrerte 1695 person- og varebiler i vår region, en nedgang på 5,4 prosent.

– Jeg er fornøyd med første halvår. 2018 startet litt tregt, men har tatt seg opp slik at vi nærmer oss fjoråret. Så det er fortsatt høye tall vi snakker om.

Litt ekstra grunn til å smile har Gromstad da han gjennom Gromstad Auto og Gromstad Motor (samme eier) har fire av de ti mest solgte merkene, med Volkswagen på topp. Det tyske merket har en markedsandel på 22,5 prosent. Og da snakker vi fortsatt om kombinasjonen person- og varebil.

Hver fjerde er diesel

En av grunnene til de gode tallene, er at Aust-Agder ikke er en blåkopi av salget i de store byene. Det merker man godt ved at hver fjerde bil som selges i vårt fylke fortsatt bruker diesel som drivstoff.

– Regjeringen kjører mye på elbil, men når det gjelder SUV, 4x4 og stasjonsvogner er det ikke utvalg til å tilfredsstille behovet. Folk bruker bilen forskjellig, og det er forskjell på by og land.

Det gjør at 25 prosent av personbilene som selges i det som tidligere var Arendal politidistrikt er diesel. Dette er kun to prosentpoeng lavere enn dieseltallene for 2017, og er over syv prosentpoeng over landstallene.

Også andelen bensinbiler holder seg høy med 24 prosent, slik at i realiteten går halvparten av de nye bilene som selges utelukkende på fossilt drivstoff. Dermed er det fortsatt en lang vei til myndighetenes mål om at fra 2025 skal alle biler som selges skal være nullutslippsbiler.

– For at dette skal kunne gå må man ha biler som tilfredsstiller behovet til folk og utbygging av ladestruktur som holder følge med utviklingen. I tillegg kommer utfordringen med at det foreløpig er lang leveringstid på mange elbiler. Og det skal tas med at det fossile utvalget også går i en stadig mer positiv retning miljømessig.

Golf holder stand

Når det gjelder bilmodeller, er det det VW Golf som fortsatt holder stand på toppen av salgslistene når det gjelder personbil. 101 VW Golf er solgt første halvår, samtidig som lanseringen av nye Nissan Leaf har gjort at denne modellen har solgt 92 eksemplarer.

– De to er ganske suverene blant personbilene, slik VW Caddy og VW Transporter er blant nyttekjøretøyene.

Jan Trygve Gromstad tror evnen til å fornye og forbedre er nøkkelen til Golfens langvarige suksesshistorie.

– Den leveres jo i et bredt spekter med alle drivlinjer og varianter. Det gir en bred kundegruppe. I tillegg er det en bra bil som folk er fornøyde med.

Fire viktige bokstaver

Hva som skjer for bilbransjen i andre halvår, er en vanskelig ting å spå. Bokstavene WLTP spiller en viktig rolle, og det samme gjør politikerne. WLTP er den nye standarden for å typegodkjenne biler i Europa, og skal gi et mer riktig bilde av forbruk og utslipp. Dette vil kunne føre til høyere avgifter på nye biler.

– Det vil jo bli en økning i pris som følge av nye avgifter, så det er mange som kjøper bil nå. Skal du kjøpe bil i nærmeste framtid, kan det være lurt å kjøpe i august. For fra 1. september øker avgiften litt og fra nyttår øker de mer.

Hvor mye dyrere bilene etter hvert vil bli, er det politikerne som til syvende og siste vil måtte bestemme gjennom statsbudsjettet. Dersom ikke avgiftsmodellen justeres, kan det gi til dels store utslag på prisene på nye biler.

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på agderposten.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

annonse