annonse

Fra hestekjerrer til fransk eleganse

LEVERTE FEM
LEVERTE FEM: Varebilmarkedet er viktig, og nylig leverte forhandleren fem biler til PS Anlegg. (Foto: Chr. Repstads Sønner)
SLIK STARTET DET
SLIK STARTET DET: For 120 år siden var det hestekjerrer som var forretningsideen hos Chr. Repstads Sønner. (Foto: Tore Myrberg)
Foto
Foto: Tore Myrberg (Foto: )
: (Foto: )
MYE HISTORIE
MYE HISTORIE: Bilen til venstre representerer tiden da man solgte engelske biler, mens du under ser noen av bussene som kommer fra Grimstad. (Foto: )
Foto
Foto: Tore Myrberg (Foto: )
BYGDE BUSSER
BYGDE BUSSER: Bedriften i Grimstad startet tidlig med å bygge busser på innkjøpte chassi. (Foto: )
: (Foto: )
GODT FORNØYD
GODT FORNØYD: Ole Gunnar Repstad sier salget går jevnt og at mange kjøper SUV. (Foto: Tore Myrberg)
SELGER GODT
SELGER GODT: Peugeot 3008 ble årets bil i fjor, noe som påvirket salget. (Foto: Tore Myrberg)
GODT FORNØYD
GODT FORNØYD: Ole Gunnar Repstad sier salget går jevnt og at mange kjøper SUV. (Foto: Tore Myrberg)

Et besøk hos Chr. Repstads Sønner på Biesletta i Grimstad er en spennende opplevelse. For midt mellom moderne biler av merket Peugeot, kan man snuble over en hestekjerre produsert av bedriften.

  • Tore Myrberg

Maken til historie for en bilforhandler skal du lete lenge etter. For her er firmaet som ble etablert før den første bilen kom til Norge.

– Vi begynte med hovslaging og bygging av hestekjøretøy tilbake i 1898, så den første bilen solgte vi i 1927. Det var en Chevrolet lastebil. På den tiden kjøpte vi inn chassi med motor og ratt, også ble alt bygd oppå dette. Så Chr. Repstads Sønner begynte veldig tidlig med å bygge lastebiler og busser, forteller daglig leder Odd Gunnar Repstad.

Personbilene tok over

Han er fjerde generasjon som driver forretningen, og har god oversikt på historien. Ikke fordi han selv har opplevd så mye av den, men fordi det ble lagd en jubileumsbok da bedriften fylte 100 år i 1998.

For Chr. Repstads Sønner gikk det et skille etter at andre verdenskrig var over. Da merket de et marked i endring.

– Etter krigen begynte salget av vanlig biler å skyte fart. Men, det var fortsatt Chevrolet det gikk i. Først på 50-tallet fikk vi også agentur på engelske biler, mens på 70-tallet ble det amerikansk igjen.

– Da fikk vi inn blant annet Rambler AMC.

Flyttet fra Frivold

Før man kom så langt hadde bedriften flyttet vekk fra Frivold hvor det hele startet. I stedet kjøpte de en eiendom på Biesletta.

– Dette skjedde i 1953. Det bygget vi flyttet inn i står her fortsatt, men blir nå leid ut til noen andre. For i 1971 bygget vi det bygget vi holder til i nå. Den gangen var dette det fineste og flotte ste i hele fylket. Videre bygde vi verkstedsbygget i 1986, og nå føler vi at vi har en veldig fin plass, sier Repstad.

Lokalene gi plass til salgslokale for både nye og brukte biler, og ikke minst et verksted som tar hånd om service og reparasjoner.

– Kun karosseri skjer utenfor vårt bygg. Der har vi et samarbeid med et lokalt firma i Grimstad, som blir kurset av Bertel O. Steen slik at kvaliteten hele tiden skal være på topp.

Fikk inn Peugeot

Bakgrunnen for at Peuegot ble merket som Chr. Repstads Sønner satset på, var at Talbot, Simca og Peugeot skulle slås sammen i 1982. Som følge av sammenslåingen forsvant de to første merkene til fordel for Peugeot.

– Det gjorde at vi fikk et merke som hadde Bertel O. Steen som importør. Og med Peugeot ble det fart på ting, selv om vi hadde solgt bra med Talbot og Simca tidligere også.

Salget har i det hele vært på det jevne over mange år, noe Odd Gunnar Repstad er komfortabel med.

– VI er ikke preget av de store svingningene, men selger jevnt og trutt. Så vi er ikke med på verken de store oppturene eller nedturene. Og slik har det vært i alle år.

Dobbeltnull åtte

De to modellene som selger absolutt best er 3008 og 5008.

– Dette er høyreiste SUVer, noe kundene synes er greit. 3008 ble jo årets bil i Europa i fjor, en pris som henger vanvittig høyt og betyr mye for bilbransjen. Det merket vi blant annet ved at vi umiddelbart etter kåringen fikk færre biler fra fabrikken fordi den solgte så godt i resten av Europa. Også vi solgte flere, så da var det litt leveringstid en periode.

Disse SUVene fra Peugeot gir samtidig en pekepinn på at kundemassen hos Chr. Repstads Sønner består av mange godt voksne kunder.

– Det er nok tilfelle ja. Men, nå får vi en del spreke biler framover fra 2019, og da tror jeg alderen synker.

Vil helst selge

Det kan gi nye utfordringer for Odd Gunnar. Han liker nemlig best å selge bilene han har i butikken, mens trenden blant mange yngre kjøpere går på å lease.

– Min mening er at det er best å kjøpe. Jeg er nok den i Norge med færrest leasingavtaler på personbil. De utgjør ikke mer enn 10 prosent, og det tror jeg er lurt. De med høy andel leasing vil få mange bruktbiler inn igjen etter hvert.

Og selger gjør han på en god måte. Hele bedriften består i dag av ti mann, og har en sunn økonomi.

– Vi omsetter for 36 – 37 millioner kroner årlig, og driver veldig sunt og godt.

Leverte fem til PS Anlegg

I tillegg til personbilene, har Peugeot-forhandleren på Biesletta flere gode kunder inne varebilsegmentet. Det er ikke mer enn et par uker siden fem Peugeot Partner ble levert til det lokale firmaet PS Anlegg.

– Varebilmarkedet er veldig viktig for oss, og det er veldig hyggelig når lokale firma velger oss som leverandør. Denne gangen var det litt ekstra stas, da PS Anlegg vanligvis kjøper en eller to av gangen, mens de nå trengte fem Peugeot Partner. Slike leveringer hører det til sjeldenhetene at vi har.

Repstad kan fortelle at PS Anlegg har kjørt rundt har kjørt rundt i Peugeot i hvert fall 20 år.

– Nettopp Peugeot Partner er den vi selger mest av. Blant fordelene man får med denne er at den har tre seter. Det er ikke vanlig blant de minste vare-

Tro på framtiden

I en tøff bransje har Odd Gunnar Repstad stor tro på at også de mindre bilforhandlerne har en framtid. Litt på tvers av det forståsegpåerne sa for bare noen få år siden.

– For fem år siden spådde de at en liten bilbutikk som oss i verste scenario ville være borte. Men, folk er såpass gammeldagse at de kjøper ikke bil på nett. Så jeg tror lokale forhandlere vil overleve i mange år framover. Kundene vil garanter ha personlig oppmøte i 10 år til. Og jeg skjønner ikke de som kjøper bil på nett. De går jo glippe av mulighet til å prute prisen ned, avslutter Repstad.

tomy@agderposten.no



Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på agderposten.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

annonse

annonse