annonse

Ford lager eget vær

SIMULERER VÆR
SIMULERER VÆR: Vintervær kan ifølge Ford skapes i fabrikantens nye testsimulator. (Foto: )
BMW
LAGER VÆR: BMW Concept Z4.

Notiser

  • * Tore Myrberg

Ved Fords testsenter i Köln skal bilprodusenten nå ha muligheten til å lage sitt eget vær.

I en pressemelding sier produsenten at alle typer vær kan simuleres i de nye fasilitetene. Det kan blant annet lages en vindstyrke på 250 kilometer i timen eller temperaturer mellom minus 40 og pluss 55.

– Når du går rundt i anleggets ulike avdelinger, kjennes det som om du besøker alle værtyper og miljøer som finnes på jorda, sier ansvarlig for produktutvikling i Ford Europa, Joe Bakaj.

Ford har investert 665 millioner kroner i anlegget som er på 5500 kvadratmeter, omtrent på størrelse med en fotballbane. Her skal alle Fords modeller, fra Ford Fiesta til 2-tonns Transit, testes. Samtlige skal gå gjennom tre klimatunneler, inklusive et høydelaboratorium, og fire testrom som kontrollerer hvordan bilen takler ulike temperaturer og fukt.

– Senteret er en stor og viktig investering for Ford Europa, og gjør oss bedre i stand til å utvikle biler for det globale markedet, sier Bakaj.

Testingen omfatter både bilens komfort, sikkerhet og holdbarhet. Også de elektriske komponentene, bremser, klimaanlegg og en rekke andre detaljer blir undersøkt under de ekstreme og skiftende forholdene.

– Vi kan se hvordan vindusviskerne virker i et arktisk klima, hvordan motoren leverer i ekstrem hete og kulde, og observere hvor snøen faller fra biltaket når føreren åpner døra etter et snøfall, sier ansvarlig for Environmental Test Centre i Ford Europa, Michael Steup.

I alt krever anlegget 11 megawatt med strøm, nok til å forsyne en liten by med 2400 innbyggere. Dette er strøm som kommer fra fornybare energikilder i Skandinavia og dekker for øvrig hele behovet til Fords fasiliteter i Køln – inklusive Fiesta-fabrikken.

Helt nye BMW Z4 nærmer seg – og kommer ikke alene

BMW
BMW: BMW Concept Z4. Foto: -

I august i fjor ble konseptbilen BMW Concept Z4 avduket på den eksklusive bilutstillingen «Concours d’Elegance» på Pebble Beach i California.

Nå nærmer det seg premieretid for den endelige produksjonmodellen. Men – BMW Z4 er langt fra den eneste nyheten fra BMW i nærmeste fremtid.

Langt panser, korte overheng, lavt tyngdepunkt og cabriolet-tak i stoff – det er oppskriften på en klassisk roadster. BMW har gjennom tidene lansert en rekke modeller etter denne oppskriften; BMW 328 Mille Miglia, BMW 507 og BMW Z8, for å nevne noen.

– Den nye generasjonen av BMW Z4 fører selvsagt denne arven videre. Samtidig kommer modellen med ny teknikk og en ekstra dose kjøreglede for full frihet på fire hjul og vind i håret, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Spydspissen testes for fullt

En av de nye Z4-modellene som testes for fullt i disse dager bærer navnet M40i. Den vil bli levert med en ny og kraftfull rekkesekser bensinmotor, et sportsunderstell med elektronisk styrte dempere, en helt nyutviklet frontanksel og en elektronisk sperre i differensialen på bakakselen. I typisk BMW-manér er målet selvsagt å være den mest kjøreglade roadsteren i segmentet.

Flere lanseringer i vente

Helt nye BMW Z4 lanseres senere i år og tekniske detaljer og priser blir kjent senere. Men den nye roadsteren er langt fra den eneste nyheten fra BMW i nærmeste fremtid. Helt nye BMW X4 kommer i sommer og får selskap av nye BMW M3 CS. I samme kvartal får også nye BMW M2 Competition og nye BMW M5 Competition norsk asfalt under hjulene.

Ikke lenge etter kommer den helt nye generasjon av sportsbilen BMW 8-serie, og den nye generasjonen av suv’en BMW X5. For å nevne noe.

BMW har også bekreftet at studieversjonen av den kommende helektriske BMW iNext vil dukke opp i i 2018. BMW iNext vil bli BMW sitt teknologiske flaggskip, med en rekke nye innovasjoner og autonome egenskaper, når produksjonen starter i 2021.

– BMW Group er nå godt i gang med sin største modelloffensiv noen sinne, og året 2018 vitner om en bred satsning i en rekke segmenter, sier Marius Tegneby.

tomy@agderposten.no

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på agderposten.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

annonse