annonse

En drømmetur i BMW-land

HOVEDKVARTERET
HOVEDKVARTERET: Her er gjengen fra Arendal samlet foran BMWs hovedkontor i Tyskland. (Foto: )
: (Foto: )
: (Foto: )

Så å si alle de ansatte ved Bavaria i Arendal var nylig på en drømmetur til Bayern. Der sto opplevelsene i kø i løpet av noen hektiske dager.

  • Tore Myrberg

Etter et godt år i 2017 bestemte daglig leder Stig Kvade at han ville ha med seg de ansatte på tur, og hvilken opplevelse de fikk.

– Vi var 25 personer, noe som er så godt som alle ansatte. Og det ble en fantastisk tur, forteller Kvade.

BMW Welt

Gruppen ankom fredag morgen, og hele fredagen ble brukt på fabrikken.

– Det begynte med BMW Welt, som er en av Tysklands største turistattraksjoner. Det er et opplevelsessenter med alt du kan tenke av BMW, samt Mini og Rolls-Royce som BMW har laget. Du får også se det som kommer, slik som 8-serie Grand Coupe og BMW iX3, den nye el-suven som kommer neste år.

En annen ting man kan gjøre på Welt, er å få utlevert sin splitter nye BMW.

– Det er et stort utleveringssenter i anlegget hvor de som kjøper BMW kan bestille tid til å hente bilen på fabrikken. Da gjør man en stor sak av det hele hvor kunden får en eksklusiv lunsj og omvisning på fabrikken før de selv kjører ut fra Welt.

Museum

Selve museumet på området blir av Kvade beskrevet som enormt. Og her blir det ikke bare sett bakover i tid.

– I tillegg til at man har stilt ut eksemplarer av alt de har produsert, er det også fokus på framtiden. Her står det prototyper, og det var mye elbil og selvkjørende biler.

For de som var på tur fra Arendal, ble det en følelsesmessig stor opplevelse.

– Mange av de hos oss med lang fartstid ble blanke i øynene da de fikk se gamle modeller tilbake fra 40- og 50-tallet.

Eget opplegg

Noe av tanken bak turen var at flere av de ansatte skulle få førstehånds kjennskap til BMW og produktene. Derfor var det også naturlig med en guidet tur i fabrikken.

– Der fikk vi se hele prosessen fra stålet kommer inn til bilene står ferdige. Dette er en fabrikk med 11 000 ansatte, og som «spytter» ut 3000 biler om dagen.

Som BMW-ansatte fikk gjengen fra Bavaria se mer enn den vanlige turisten.

– Vi fikk særbehandling hvor de både fortalte litt mer, og vi fikk se områder som er stengt for vanlig publikum.Tid til moro

Alt handlet imidlertid ikke om biler og fabrikk. Lørdagen ble brukt slik de mer vanlige turistene tilbringer tiden når de er i München.

– Da hadde vi sightseeing med blant annet sykkeltur i fantastiske omgivelser, besøk på et gammelt ølhus hvor det var fullt trykk med ompamusikk og alt som hører med. Søndag besøkte vi en eksklusiv BMW-forhandler i München før turen gikk hjem, sier Stig Kvade.

Han tror hele opplevelsen er viktig for Bavaria i Arendal.

– Som teambuilding er dette topp, og siden vi er et premium merke kjørte vi premium stil hele veien. De fikk se hvordan alt er kvalitet ned til fingerspissene, og at vi som representanter for BMW må gå foran. Jeg tipper dette er en tur de aldri glemmer, avslutter Kvade.

tomy@agderposten.no

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på agderposten.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

annonse