annonse

13 nye biler til under 200 000 kroner

NY OG BILLIG
NY OG BILLIG: Lars Gommerud hos Gromstad Auto har den rimligste av nybilene vi fant hos merkevareforhandlerne i Aust-Agder Bilbransjeforening. (Foto: Tore Myrberg)
GIR FRIHET
GIR FRIHET: Selv om Toyota Aygo er liten av størrelse gir den nødvendig frihet til å komme rundt, mener Kristian Fredli. (Foto: Tore Myrberg)
På tredje
På tredje: Kia Picanto kom på 3. plass. (Foto: )

Det lanseres mange biler hvor prisen ligger fra 300 000 kroner og oppover. Men, det finnes også mange biler man får langt rimeligere.

  • Tore Myrberg

For å ha lagt premissene helt fra starten av, så har vi begrenset utvalget til nye biler som selges av merkeforhandlerne i Aust-Agder Bilbransjeforening. Disse utgjør 13 forhandlere, og dekker ikke alt av merker.

I tillegg har vi tatt utgangspunkt i listeprisen fra importør for å ha et likt grunnlag. Det betyr at det vil tilkomme noen ekstra kostnader før bilen ruller ut fra forhandler i Aust-Agder. Samtidig kan man jo alltid diskutere pris når man handler bil, så mulighetene vil ofte være til stede for at man kan oppnå prisen vi har hentet inn.

Handler om behov

For mange handler bilkjøp om behov, og når vi snakker om disse minste bilene vil det ofte handle om bil nummer to. Dette både av hensyn til kjørekomfort, plass til passasjerer og plass til baggasje.

Det er imidlertid slik at småbilene ofte nyter godt av teknologien de større bilene har hatt en stund. Dette betyr at man kan få mye bil for en rimelig penge.

Det betyr også at man må sjekke nærmere for å se hva som følger med som utstyr på de forskjellige modellene. For det som er standard i én bil, kan fort være tilleggsutstyr som påvirker kjøpesummen på en annen bil.

Up til topps

Den rimeligste bilen på vår runde er Volkswagen Up, som har en listepris til rett under 160 000 kroner. En bil salgssjef Lars Gommerud helst vil at du bruker noen tusenlapper ekstra på når du kjøper.

– Du bør legge på litt. Det har blant annet med annenhåndsverdien å gjøre. Ved å plusse på 4 700 kroner får man en komfortpakke som de fleste vil velge. Strippet får du med slik som klimaanlegg og DAB+, så du har det du trenger. Men, med komfortpakken får du blant annet el-vindu, fjernbetjent lås, høydejusterte seter og to fullverdige nøkler, sier Gommerud.

For de som ikke har det store behovet for å bruke bilen på langturer, mener salgssjef at Up er et godt valg.

– Dette er ofte den bilen folk har ekstra til å kjøre lokalt. Jeg vil kalle det en typisk bybil.

Konkurrere mot elbiler

Både Volkswagen Up og de andre bilene til under 200 000 kroner, har merket konkurranse fra de rimeligste el-bilene. Dette skyldes nok nettopp at folk skal kjøre bilen lokalt over litt kortere distanser.

– Før elbilene solgte vi mye av Up. Nå velger mange e-Up eller andre elbiler. Men, det er ikke alle som har lademuligheten, og de minste elbilene har ikke den lengste rekkevidden.

Og Lars Gommerud har mye fint å si om den minste bilen fra Volkswagen, og den rimeligste bilen i vår oversikt.

– Det er en lettkjørt bil som er morsom å kjøre. Og du kan laste ned en app som gjør at du kan styre mye fra telefonen.

Ikke store forskjellen

Fra toppen av lista og til bil nummer to, skiller det ikke store summen. For snaue tre tusenlapper mer kan du nemlig kjøpe deg en splitter ny Toyota Aygo.

– Dette er en bil for de som vil ha friheten til å komme seg dit de vil uten de store kravene til størrelsen på bilen, sier selger Kristian Fredli hos Toyota Arendal.

Heller ikke hos Toyota er det den minste bilen det går mest av, men likevel er det en trofast kjøpergruppe også til denne.

– De som har hatt en Aygo tidligere kjøper den gjerne igjen når de skal ha ny bil. Vi har også kunder som ikke lengre har behov for stor bil, og som finner denne mer passende.

Nybilfølelsen

Fredli tror de som kjøper en splitter ny Aygo har samme gode følelse som andre som kjøper nybil.

– Det er jo som en hvilken som helst annen bil. Du starter på null. Det er din bil, og har alltid vært det. Og du kan sette opp bilen slik du vil.

Toyotaselgeren sier prisen hos dem starter noe høyere enn det som står hos importøren.

– Det er fordi vi har en serviceavtale for de tre første årene innbakt i prisen. Da får man en rabatt på servicene. Men, om man ikke vil ha denne avtalen, så kan vi trekke den ut av prisen.

Lav pris, lang garanti

Kvaliteten på småbiler har blitt stadig bedre, og det er ingen tvil om at man mange steder får mye bil for pengene. Tredjeplassen på lista er Kia Picanto, og her får man med en nybilgaranti som Kia selv jobber hardt for at skal være Norges beste.

– Kia Picanto har sju års garanti, slik som alle våre modeller, sier Børre Zeiffert hos Bertel O. Steen på Stoa.

Han synes Picanto er godt utstyrt selv om den er Kias rimeligste.

– Bilen har som standard automatisk nødbrems, ryggekamera, Apple carplay og fullintegrert multimediasystem.

Kommer for brukt, kjøper nytt

Zeiffert har merket seg at det er kunder som kommer inn i butikken som blir overrasket over hva de får i en rimelig smålbil.

– Jeg har kunder som kommer inn for å se på bruktbil, men havner på nybil i stedet. Det er noe med det å se at man kan få en nybil med sju års garanti for samme summen som de hadde tenkt å bruke på bruktbilen, sier kiaselgeren.

Tekst og foto || Tore Myrberg,

epost: tomy@agderposten.no

Her er oversikten på de

13 bilene vi fant:

1. Vw Up 158 100

2. Toyota Aygo 160 900

3. Kia Picanto 164 900

4. Skoda Citago 170 000

5. Citröen C1 170 900

6. Peugeot 108 171 900

7. Citröen C3 184 900

8. Nissan Micra 190 950

9. Mazda 2 192 400

10. Toyota Yaris 194 700

11. Fiat 500 194 800

12. Kia Rio 197 900

13. Peugeot 208 199 900

tomy@agderposten.no


Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på agderposten.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

annonse