Dagens vær
Slår tilbake: Risørordfører Knut Henning Thygesen slenger kritikken tilbake. Arkivfoto
Full støtte fra øst

Risørordfører Knut Henning Thygesen mener det er riktig av fylkesordfører Laila Øygarden og Arendalsordfører Torill Rolstad Larsen å være avventende i debatten om fylkessammenslåing.

Julie Ørum
julie.orum@agderposten.no 918 12 259

02. Februar 2010 14:01 - Sist oppdatert: 02. Februar 2010 16:58


-Jeg er ikke enig i kritikken som kommer fra enkelte ordførere i Vest, sier Thygesen.

I går ble det klart at sju ordførere i Agder mener den politiske ledelsen i Arendal og fylkeskommunen verken utøver ledelse eller har visjoner om fylkessammenslåing.

Det får Arendals-ordfører Torill Rolstad Larsen (Ap) til å se rødt.
– Jeg venter på utvalgets innstilling. Før det får ingen noe svar av meg. Jeg vil vite hva jeg skal si ja eller nei til, tordner Arendals-ordføreren.


Kritikk i retur

Risørordføreren er på både Rolstad Larsen og Øygardens side, og retter i stedet kritikken tilbake til de syv ordførerne i vest.
-Det som er problematisk med denne debatten om sammenslåing, er at svaret forskutteres, med press, fra blant annet ordfører Arne Thomassen i Lillesand. I realiteten blir det ingen åpen diskusjon av slikt.

Thygesen viser til at tre av de grensenære kommunene i vest allerede har vedtatt å søke om overføring til Vest-Agder, dersom fylkessammenslåing ikke skjer.


Må si noe

Gjerstads ordfører, Rune Hagestrand, er bare delvis enig i kritikken som råder i begge ender. Han mener Rolstad Larsen kan og bør snakke, men liker ikke pressmetoden fra vest.
-Arendalsordføreren kan naturligvis ikke snakke for et samlet bystyre, men jeg synes hun bør formidle Arbeiderpartiets synspunkter på en eventuell sammenslåing, sier Hagestrand, og legger til at da er heller ikke hennes stemme så avgjørende i den store sammenheng.

Derfor liker ikke Hagestrand måten Arne Thomassen og de seks andre ordførerne i vest bruker.
-Slikt press fra vest er ikke fruktbart. Nå må alle delta i en åpen dialog, og gjerne intensivere prosessen. Dette har allerede tatt altfor lang tid, mener Hagestrand.


Vil stå sterkere

Gjerstad kommunestyre er delt i sine meninger om fylkessammenslåing. Men Hagestrand personlig ønsker seg et samlet Agder, ut fra den informasjonen som foreligger per i dag. Han ønsker å stå sterkere rikspolitisk.
-Gjerstad vil alltid være en utkantkommune, med eller uten ett felles Agder. Men jeg vil heller være med på å påvirke i det gode selskap, og sammen står vi sterkere. Arendal og Kristiansand kommer ikke så langt aleine, og vi tenker godt i utkanten, avslutter en optimistisk Hagestrand.


Se kommentarer til saken under annonsen.


Kommentarer (18)
Klok mann du
Som vanlig velvalgte ord fra Risør. Jeg synes en del viktige saker for AA burde kunne settes som forutsetninger som satning på Gullknapp, gjerne med en nedtrapping og utfasing av Kjevik, samt fortgang på arbeidet med tilkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen over Brokeland er fine prøvestener for å se på om dette kan tilføre AA noen fordeler. PS Ta vare på Holmen, Risør:-)

Svar på kommentar | Varsle

Deling av Aust Agder
Det ser nå ut til å gå mot deling av Aust Agder. Etter alle solemerker vil kommunene Lillesand, Birkenes og Iveland søke seg til vest uansett. Dette medfører fare for at innlandskommunene i Setesdal kan komme til å dra samme veien. Dette blir et dilemma for kommunene fra Grimstad og austover. Dette vil ikke bli et levedyktig fylke. Den beste løsningen da blir at austlige kommuner søker overgang til Telemark. Det har jo også vært et ønske fra flere av dem, og spesielt for Tvedestrand, Risør, Vegårshei og Gjerstad vil jo dette føre dem nærmere et sterkt regionsenter i Grenland. Det er like bra å skrinlegge alle planer som fører til at Arendal må samarbeide vestover. Et slikt samarbeid er i utgangspunktet dødfødt. Mistroen er for stor. Innen psykiatrien ville vel diagnosen blitt kalt Christiansandsia Paranoia.

Svar på kommentar | Varsle

Ton flagg
Vi forventer at våre topp-politikere tør å innta prinsippielle standpunkt. Om Laila og Torhild prinsippielt ikke ønsker et stort fylke er det vel bare å si i fra? Slik at vi får stoppet denne kostbare og energitappende prosessen.

Svar på kommentar | Varsle

Udugelige politikere
Enda en udugelig politiker som ikke evner å se muligheter, kun opphengt i problemer. Fremtredene politikere burde kunne ha sine egne meninger og fronte det, istedenfor å skjule seg bak alverdens av undersøkelser og komiteer og avstemninger. Dette er kun trenering fordi de ikke er tøffe nok til å fronte det de egentlig mener.
Men la det være som det er, så kommer alle vestlige i Aust-Agder til å melde overgang til Vest, da blir det ingenting igjen og resten av Aust blir tvunget til Telemark og blir da virkelig en utkant i en større region. God tur

Svar på kommentar | Varsle

Avtale først!
Skjønner at Kristiansand ikke vil ha en bindene avtale før sammenslåing.Da kan man tenke seg Arendals fremtid.Til og med Sykepleierskolen måtte bort fra Sykehuset å flyttes til Grimstad.Første ettappe mot Kristiansand men ikke før vi er slått sammen.
Grimstad burde legge vekk naiviteten og ta innover seg at Kr.sand alltid har dobble agendaer

Svar på kommentar | Varsle

Risør inn i Telemark
Godt forslag. Geografisk naturlig. Dessuten vil det trolig være mer å hente mht samarbeid og ressurser enn det vi erfarer i Aust Agder i dag. Hva har Arendal gjort for oss? Gi Risør et løft.

Svar på kommentar | Varsle

Sykepleierskolen?????
Næmen hva har sykepleierskolen med dette å gjøre??? Den saken får du ta med Grimstad og høyskolestyret. Sykepleierskolens plassering har da aldri vært politisk behandlet i Kristiansand Bystyre. Om du er misfornøyd med at Grimstad stort sett har en mer dynamisk både politikk både mht næring og skole må jo det bare være en utfordring til Arendal om å gjøre seg attraktiv. Som man reder ligger man

Svar på kommentar | Varsle

Samstemte i øst?
Er ikke alle her som er enig i det Knut Henning og ymse kommentatorer sier. Er en ganske bred folkerøsle i Risør og området rundt som ønsker seg en sammenslåing med Vest-Agder. I alt for mange år har Arendal skaltet vekk sitt ansvar som fylkeshovedstad og resultatet kommer nå tydelig til syne. Distrikts-aust-agder er forbikjørt, og vi søker lederskap, rett og slett. Og aldri har Arendal vært en god representant for god lederskap. Heller ei nå.

Svar på kommentar | Varsle

Om doble agendaer
Svar til ols.

Hvor tar du dette fra om at Kristiansand vil karre til seg alt? Det at noen får til vekst og andre ikke betyr ikke at de som får det til har onde hensikter og prøver å 'ta' fra andre. Jeg trodde vekst i regionen i utganspunktet var en god ting. Jeg tror ikke Kristiansandere er arrogante tyver slik du tydeligvis mener. De gir en lang marsj i hva Arendal sutrer om og ønsker å få til et sunt og godt næringsliv i regionen. Det er bare mindreverdighetskomplekser og misunnelse som fører til utspill som dine.

Østre Aust-Agders ledelse (og der inkluderes frk Øygarden) har jo over lengre tid vist at de ikke klarer å styre mot en god utvikling, men kun ønsker å sutre over problemer.

Forresten styres ikke Sørlandet Sykehus av 'Kristiansandere' men av Styret i SSHF. Deres eiere sitter faktisk på et kontor i Hamar, som du sikkert, av uvisse årsaker, liker godt at er nærmere geografisk Arendal enn Kristiansand. Sørlandet sykehus er fullstendig uavhengig av om fylkesgrensa er der eller ikke.

Kjenner lite til Universitetsverden, men har ikke lest noe sted at det er Per Sigurd som har makta der. Sykepleierhøyskolen ble vel flyttet av UIAs ledelse, helt sikkert med god faglig og økonomisk begrunnelse, og er ikke 'karret til seg av de hersens Kristiansanderne'.

Himmel...

Svar på kommentar | Varsle

108 leger og sykepleiere mistet i 2009 lisensen sin.
De fleste slet med rusproblemer.Jeg tenker at hiarkiet i helsevesnet enten det er i agder eller andre steder er gammelldags og kan være helseskadelig. At noen også er fanatisk rusa på religion, gjør ikke saken bedre.Normalt oppegående helsepersonell, troende eller ikke troende, er gull verdt for hele befolkningen.Men husk at vi lever i 2010!

Svar på kommentar | Varsle

Makt!
Den utvklede intuisjonen
styrer oss mot ulike mål.
Sikre på at mottakeren
bringer oss vår seierskål.

Systemet er bygd opp slik
med tanke på fremtiden
At hensikten kan være ulik
gjør at noen er litt på siden.

Men om ingen står klare
til å plukke opp signalene.
Da tror jeg kanskje bare
de forsvinner som svalene.

Plutselig så er de der.
Svisj så er de også borte
Vi kunne fanget dem her.
Hvem kan ha gjort det?

Kanskje ingen så det
men visste om planene.
Da tror jeg vi fornemmet
at her er alle svalene.

Vi snakker samme språk
og vet hva andre tenker.
Uten å lage noe bråk
har vi laget sterke lenker.

Vi vet de henger sammen
som perler på en snor
og som det i kirka sies amen
eller snøen som falt i fjor.

Løses også lenken opp
om ingen holder den hel.
Den kan føre deg på en topp
slik du ønsker for egen del.

Eller som svalen fritt stuper
til sitt myke rede under mønet
kan du bli en mor så super,
riktig svalemor og ikke høne.

Lenkene som dannet lianen
for å slenge seg mot toppen.
Kan mor gi til bavianen
og sikre barnet i stroppen.

Svar på kommentar | Varsle

La oss komme oss bort før det er for sent.
Begge Agderfylkene er pr i dag ikke noe Risør har glede av eller nyter økonomisk godt av. La resten av kommunene i agder ødelegge det som finnes og før Risør, Gjerstad og Vegårshei over til et nytt fylke bestående av Telemark og Vestfold. Mere å hente i et sånn sammarbeid en et politisk uenig sentrum i et nytt Agderfylke.

Svar på kommentar | Varsle

Ja, noen ganger tenker jeg at jeg burde gjort nettopp det.
Kommet meg bort før det var for sent.Men noe inni meg sier at jeg måtte bli før det var for sent .Om jeg har rett vil jeg kanskje aldri få svar på, men magefølelsen gir meg trygghet for at jeg har det!

Svar på kommentar | Varsle

Det bør aldri bli noen sammenslåing av Aust Agder og Vest Agder
Det bør aldri bli noen sammenslåing av Aust Agder og Vest Agder, det er geografisk unaturlig, samtidig som kommunene vest for Kristiansand vil tape for kommunene i Aust-Agder.
Ved å studere regionen Kristiansand-Stavanger ser man lett hvordan kystbyene/innlandskommunene i mellom disse sterke sentrumsområder ville bli styrket og hadde nytt godt av en sammenslåing her. Likeledes tilsvarende for regionen mellom Lillesand og Porsgrunn, det er store potensialer her for begge regioner som nye storfylker, navnene kunne bli Rogagder og Teleagder eller Agderland og Agdermark.
Presset på byene ville i begge tilfeller reduseres, samtidig som usentrale områder hadde kommet mer i sentrum. Det ville være en katastrofe for områdene lengre vest i Vest-agder og områdene øst i Aust-Agder om Agderfylkene går sammen.
Kristiansand har startet en næringutvikling mot øst , men burde satset mye tidligere på aksen Kristiansand/Mandal. Dette er blitt feil vei i forhold til eget fylke og egne innbyggere.
Det er bevisst dannet en grenseby/kamparena for å ta markedsandeler på handel mot øst. Grensebyen har uendelige utvidelsesmuligheter i Aust-Agder men sterkt begrensede muligheter i Vest-Agder på sikt. Det er Lillesand og Aust-Agder som tilslutt blir vekstvinneren her. Mange byer har i dag mer moderne næringsparker nært knyttet til egne bysentrum, i disse akser ser vi også bosetting og annen nødvendig struktur. Her er Kristiansand et dårlig eksempel på planlegging av næringspark utenfor eks. bysentrum, aksen mellom Kristiansand sentrum og grensebyen(sørlandssenteret) mot Aust-Agder er meget svak trafikkalt og begenset med tanke på bosetting. Kristiansands vekst burde være vestover mot Mandal.
Vi ser også hvordan midler til vei blir forvaltet i Kristiansand, enorme overføringer for den kostbare koblingen mellom Sørlandsenteret og Kristiansand sentrum, og hvordan veien videre vestover er kommet helt i skyggen.
Vest-Agders angrep på Aust-Agder når det gjelder handelskrig fra sørlandssenteret lykkes nok i startfasen, men nå er denne lekkasjen mot vest mer i balanse. I dag ser vi klart hvordan Vest-Agder burde utviklet både vei, bosetting og næring i aksen Kristiansand/Mandal, hadde de enorme overføringene ikke vært brukt for og utvikle seg øst for Toplandsfjorden ville Vest-Agder og Kristiansand i dag vært mer bekvem, og ikke hatt de samme store problemer innefor trafikk og bosetting.

Svar på kommentar | Varsle

Sørlandet det gjelder
Glem hele Agder debatten, det er utgått på dato. ER enig med Jon Fløistad.
Fremtiden er Sørlandet. Det begrepet sitter i hodene på folk rundt i Norge.

Svar på kommentar | Varsle

Til flykapteinen
Etter å ha lest innlegget ditt anbefaler jeg deg på det sterkeste å bruke mer energi på flyging, som du forhåpentligvis mestrer, og mindre på regionalpolitikk!

Du sitter tydeligvis med den oppfatningen av at det er Kristiansand kommune som ene og alene bestemmer demografi, næringslivsutvidelser og bygging av infrastruktur ikke bare i Kristiansandsområdet, men jammen meg i hele Agder. Jeg er enig med deg i en ting, og det er at det nye fylket bør hete Sørlandet. Eller så må jeg bare si at du virker helt på jordet. Det er stort sett økonomisk utvikling som bestemmer hvordan en kommune eller region utvikler. Det er ikke regionen eller kommunen som bestemmer hvordan den økonomiske utviklingen skal være. Du har misforstått helt og er en god representant for Øygarden, Larsen og De Ruiter's tankegang.

Svar på kommentar | Varsle

Frykten..
...for det ukjente er alltid stor! En vet hva en har, men ikke hva en får. Omtrent som på julaften. Jeg liker julaften. Tror det er på tide å samarbeide istede for å motarbeide -det sliter ut landsdelen og vi står svakere i forhold til andre regioner. Bruk muligheten til å slå sammen kommuner i samme slengen. Setesdalen kommune måtte jo blitt bra?!

Svar på kommentar | Varsle

Jeg forstår at flykapteinen
har sitt hjerte vest for Kristiansand.Jeg forstår behovet for å utvikle byene og tettstedene mellom Kristiansand og Stavanger.Et sted må grensa gå og alle til lags kan ingen gjæra.At Vest Agder automatisk vil satse mer på østregionen om det blir utvidet med Aust-Agder til et Agder er ikke helt opplagt.Det gir også muligheter til det motsatte sett fra et fugleperspektiv.Personlig mener jeg navnen kapteinen foreslo er helt ubrukelige.Om forslget hans skulle mot alle odds bli en realitet vil jeg heller foreslå
Galandder og Ustamark.Ny start, nye muligheter og godt gjemt fortid!


austagdertelemark

Svar på kommentar | Varsle


Si din mening
  • Vi vil gjerne ha friske meningsytringer, men de skal fremmes innenfor lovens og folkeskikkens grenser. Redaksjonen følger med på debatten og fjerner/redigerer upassende innlegg.
  • Opphavsrettsregler må følges. Andres artikler kan ikke fritt kopieres, men korte utdrag og sitater er tillatt når du refererer til opphavsperson og kilde.
  • Vi tillater ikke innlegg som inneholder reklame, sladder, rasisme, hets mot personer eller grupper, som er injurierende, sårende eller krenkende.
  • Kommentarer anses på linje med leserbrev, og honoreres ikke. Agderposten forbeholder seg retten til å publisere innlegg i papirutgaven.
  • Vi ber innsendere om å bruke fullt navn.
Artikkelen er i dag åpen for kommentering mellom kl 7:00 og 21:00.

Ansvarlig redaktør:  Morten Rød Leserinnlegg:  debatt@agderposten.no Annonser:  annonser@agderposten.no Adresse: Postboks 8, 4801 Arendal
Adm. direktør:  Nils Kr. Gauslaa Redaksjonen:  redaksjonen@agderposten.no Nettutgaven:  nettredaksjonen@agderposten.no Tlf: 37 00 37 00
Copyright © 2011 Agderposten - Powered by SAXOTECH Online ®