Dagens vær
Bilberger Roar Josephsen er fornøyd med oppmøtet under lørdagens aksjon. Arkivfoto.
Trafikkaos under veiaksjon

En fire kilometer lang kolonne med lastebiler er nå på vei mot Sørlandet på E18 i det som trolig blir norgeshistoriens største veiaksjon. –Nå må myndighetene snart forstå at denne veien er for dårlig, sier Vidar Tellevsen i Aksjonsgruppa for en sikrere E18.

Kristoffer B. Fürstenberg
kbf@agderposten.no 419 18 206

29. August 2009 11:41 - Sist oppdatert: 30. August 2009 13:32


Lastebilkortesjen startet fra Lanner i Porsgrunn klokken 07.00 i dag, da en fire kilometer lang kortesje satte kursen sørover mot Arendal. I dag aksjonerer lastebilsjåfører fra hele landet, og de krever en ny firefelts motorvei mellom Langangen og Grimstad innen 2019.


Skaper oppmerksomhet

Klokken 11.20 i formiddag passerte konvoien fylkesgrensa til Aust-Agder i sneglefart. Bak dem var en nesten like lang kø med privatbiler som forsøker å komme seg frem. Da de passerte Sørlandsporten i formiddag, var det unntakstilstander på E18.

– Det er køer så langt en kan se. Hellikoptere flyr over oss, og det er politipatruljer som følger oss. Langs veien står det masse folk som roper og tuter. Det er et vanvittig opplegg dette, sier Roar Josephsen i Viking Arendal, som ligger som nummer to i kortesjen.


Krever bedre vei

Det er aksjonsgruppa for en sikrere E18 gjennom Telemark som tar over stafettpinnen og skal yte sitt bidrag til den landsomfattende aksjonen, som først ble satt i gang av organisasjonen «Nei til frontkollisjoner».

– Dette har vi planlagt lenge. Det er en helt lovlig aksjon, som naturligvis skaper en del oppmerksomhet. Vi har oppfordret folk med dårlig tid å kjøre sørover på et annet tidspunkt, for dette tar sin tid, sier Vidar Tellevsen i Aksjonsgruppa for E18.

Han har ikke oversikt over hvor mange lastebiler som deltar på aksjonen. Det har han ikke hatt tid til å telle.

–Det er enorme mengder med vogntog og lastebiler, og ved Brokelandsheia skal vi slippe på 10 trailere til. Jeg har fått bekreftet at det er deltakere fra Hamar, Lillehammer, Oslo, Østfold, Telemark og Sørlandet. Det er sikkert folk fra mange flere steder også, sier Tellevsen.


30 pizza og 300 pølser

Foreløpig mener Tellevsen at alt ligger til rette for en vellykket aksjon, der flere enn politikerne får med seg budskapet.

– Når vi ser på resultatet av dette, er jeg sikker på at aksjonen får langvarig oppmerksomhet. Nå må politikerne snart forstå at denne veien er altfor dårlig, sier han.

Vikingesjefen er heldig, og ligger som nummer to i køen. Han har valgt å bidra på sin måte.

– Nå har jeg bestilt 30 pizza og 300 pølser i brød til de stakkars sjåførene. Dette er i ferd med å bli en historisk aksjon, sier han.

Agderposten følger aksjonen ved Statens vegvesens trafikkstasjon på Stoa i Arendal.


Se kommentarer til saken under annonsen.


Kommentarer (75)
Kjempe bra!!!
Slike aksjoner skulle vært kjørt oftere, og spesielt ved stadsrådbesøk i fylket. at folk nå ikke kommer fram og slikt for g for denne dagen, for slike veier som vi betaler dyrt for å få lov til å kjøre på er jo vilt.
hadde jo vært lurt og gjort dette på onsdagen under åpningen av halve nye E18 med kongen og det hele. slik at programmet kunne blidtet par timer forsinket.

nei alle de hjernevaska statsansatte som styrer med veier etc. i Norge bør snart se litt ut av kontorene og glemme teorier om at det er mer lønnsomt med noen drepte i trafikken en noe mer nye veier...., de er jo i grunnen skyldig i drap, når de ikke har sikret farlige områder. når noen i det private jobbereks. uten sikring/verneutstyr blir det bøter og masse styr - men staten gjør som de vil ....

sett bort nye veiprosjekt til private som kan jobbe raskt og skjønner seg på standarden.

Svar på kommentar | Varsle

Få`n av flyet!
Dette er og blir dumt:Tungtrafikken skal bort fra veiene.Sats på jernbane og båt. Borti hampen å bygge bedre veier for at flere uvettige tungtransporter skal dure fram.
Leif Styrtsjøe

Svar på kommentar | Varsle

Fytti grisen
Få disse fremskrittspartifolkene bort fra veiene!

Svar på kommentar | Varsle

Mindre trafikk på veiene?
Denne Leif Styrtsjøe kan ikke ha tenkt på småsykehusene langs kysten. Med tungtrafikk borte fra veiene vil det bli mindre å gjøre for sykehusene. Flere er nedleggingstruet.

Svar på kommentar | Varsle

Avhengi av tungtransport
Hvordan skal en få leveringer av materiell, isolasjon og slikt på byggeplasser uten tungtransport. Verken tog eller båter kan erstatte det. Vi er avhengi av slik transport. Men en fire felts vei er bedre for vanlig biler og. Bedre flyt i trafikken, mindre ulykker, færre farlige situasjoner.

Svar på kommentar | Varsle

Leif Styrtsjøe
Våkn opp og se på kalenderen. Der står det 2009. Båt og jernbane er SV politikk. Er større sjanse for å møte julenissen enn å snu transporten over sånn. Regner med at du ikke er seriøs

Svar på kommentar | Varsle

makan
makan så mange folk som skal skrive tull her inne!
uten yrkesjåførene så hadde landet stått i ro!

håper kolonnen blir enda lengre!

Svar på kommentar | Varsle

Bedre veier, bedre flyt og fart
Håper aksjonen får munnen opp på politikerne. Bedre veier gjør at trailere og private kan komme fortere frem. Fint at noen tar bladet fra øynene og skriker ut. Sinker som Styrtsjøe kan ta gamleveien!

Svar på kommentar | Varsle

Frp idioter?
Jeg er en FrP idiot da tydeligvis. Da regner jeg med at du er en tilhenger av Avgifts Partiet? Hva gjør deg mer verdt enn meg?
Avgifts Partiet kjører på saddam politikk. Vær enig med meg ellers blir du drept.

Svar på kommentar | Varsle

Bilen er kommet for å bli
Dette med å få bilene bort fra veien.. Det er 50 år for sent. Over alt i samfundet skrikes det over for lav fart, jobb fortere, mer effektivitet, raskere kommunikasjon,, men BILEN.. den skal gå senere og senere. Det ser man jo på alle avgifter og hinder den kommer ut for.
Lykke til kjære lastebilsjåfører..

Svar på kommentar | Varsle

Tu
Dette er en kjempe aksjon. Helt topp. Skulle vært flere som var med på dette. Og er enig med det som står over om at man burde valgt dager med besøk.

Svar på kommentar | Varsle

Bensin på bilen
Den Styrtsjøe jeg kjenner ledet en aksjon mot bensinprisene i november i fjor, så her må RH roe seg ned. Frp har da litt meir veggvidde enn som så.
No må vi samle oss om det viktigste her på sørlandet; Bilen og kanskje traileren.

Svar på kommentar | Varsle

Frp idioter
Enig med RH , Ap mordere må holde seg unna avgifter og veier. Nå er vi i 2009, og bilen må frem

Svar på kommentar | Varsle

tungbilsjåfører.
Eg er litt forundra over holdningane til enkelte, tungbilsåfører er mest erfarne å flinkaste bilførere vi har på vegen.

Svar på kommentar | Varsle

ja ja jaja....
Vi må jo bare leve med at det vil bestandig fins slike folk som for eks. Styrtsjøe, og Ertsvaag. men heldigvis så er de jo et klart mindretall, man skal ikke forlange at alle skjønner hva som skjer med for eks. ferskvarene som de plukker i butikkhyllene, FØR de kommer i hyllene, de finner nemlig ikke Noe i butikken som ikke har vært på en lastebil, og de tror sikkert også at melk og ost, det kommer fra meieriet, og der stopper det, lenger klarer de ikke å tenke.
De klarer ikka å forestille seg hvor lang tid det ville ta å sende noe med jærnbane med tilbringer fra fabrikk til jærnbane, fra jærnbane til tærminal for utkjøring, og de hadde sikkert ikke likt å betale dobbel pris for alt heller, distribusjon koster nemlig.

Svar på kommentar | Varsle

Yrkessjåførene
Jeg er selv yrkessjåfør, og mener denne aksjonen er MEGET viktig for at veimyndigheten skal få opp øya!!! Sånne flåsete kommentarer som at transporten skal vekk fra veiene kan ikke være veldig gjennomtenkt, hvordan har vedkommende da tenkt til å få handlet i butikken? lastebilene leverer.
Hvordan skal du fylle drivstoff på bilen? Lastebilene leverer.
Hvordan skal du få bygd ett hus? Betong og materialer leveres av lastebiler.
Hvordan skal en sånn idiot kunne overleve i ett samfunn som er dønn avhengig av lastebiler??
Vel, det finnes idioter i lastebiler, det er ingen hemmlighet. Men det finnes ENDA flere idioter i privatbiler, antagelig er det folk som Flåsekjeften over her som gir blaffen i å bruke blinklys og skaper store problemer i trafikken, eller hiver seg inn forann store biler og bråbremser.
Er mentaliteten så "lam" at folk ikke skjønner hva en lastebil er? vi trenger langt større bremselengder enn privatbiler og langt større plass etc etc Kanskje derfor folk som Flåsekjeft over her slenger med kjeften og ønsker oss vekk fra veiene..
Bare husk det Flåsekjeft at jernbanenettet vårt er overbelastet allerede..... Så når du sitter i din flotte privatbil og venter på mer bensin, så står sikkert statoil toget på skøyen med signalproblemer....
Men du skal jo ha vekk tungtransport, så du har sikkert tid..

Svar på kommentar | Varsle

Yrkessjåførene
Jeg er selv yrkessjåfør, og mener denne aksjonen er MEGET viktig for at veimyndigheten skal få opp øya!!! Sånne flåsete kommentarer som at transporten skal vekk fra veiene kan ikke være veldig gjennomtenkt, hvordan har vedkommende da tenkt til å få handlet i butikken? lastebilene leverer.
Hvordan skal du fylle drivstoff på bilen? Lastebilene leverer.
Hvordan skal du få bygd ett hus? Betong og materialer leveres av lastebiler.
Hvordan skal en sånn idiot kunne overleve i ett samfunn som er dønn avhengig av lastebiler??
Vel, det finnes idioter i lastebiler, det er ingen hemmlighet. Men det finnes ENDA flere idioter i privatbiler, antagelig er det folk som Flåsekjeften over her som gir blaffen i å bruke blinklys og skaper store problemer i trafikken, eller hiver seg inn forann store biler og bråbremser.
Er mentaliteten så "lam" at folk ikke skjønner hva en lastebil er? vi trenger langt større bremselengder enn privatbiler og langt større plass etc etc Kanskje derfor folk som Flåsekjeft over her slenger med kjeften og ønsker oss vekk fra veiene..
Bare husk det Flåsekjeft at jernbanenettet vårt er overbelastet allerede..... Så når du sitter i din flotte privatbil og venter på mer bensin, så står sikkert statoil toget på skøyen med signalproblemer....
Men du skal jo ha vekk tungtransport, så du har sikkert tid..

Svar på kommentar | Varsle

uten lastebilen stopper Norge.
stå på dette er et meget bra tiltak.. men kansje det er på tide av vi i lastebilnæringen ser hvordan de gjennomfører slike tiltak i france....?? veiene må bli bedre og spesielt mellom oslo og stavanger. daglig opplever vi farlige forbikjøringer og nesteulykker og ting som verre er.. denne auksjonen er VIKTIG og en stor takk til alle deltakerene som akuratt nå sloss for lastebilnæringen og veiene.. stå på.

Svar på kommentar | Varsle

uten lastebilen stopper Norge.
stå på dette er et meget bra tiltak.. men kansje det er på tide av vi i lastebilnæringen ser hvordan de gjennomfører slike tiltak i france....?? veiene må bli bedre og spesielt mellom oslo og stavanger. daglig opplever vi farlige forbikjøringer og nesteulykker og ting som verre er.. denne auksjonen er VIKTIG og en stor takk til alle deltakerene som akuratt nå sloss for lastebilnæringen og veiene.. stå på.

Svar på kommentar | Varsle

Til dere som vil ha vekk lastebilene... TENK PÅ DETTE!!!
Våre trailersjåfører sørger for dette:
At du/dere kan gå i butikkene NÅR dere vil å kjøpe HVA dere vil NÅR dere vil..

Hvem sørger for at matvare butikkene er fulle??
Hvem sørger for at byggvare sjappa er full med materialer og andre ting?
Hvem sørger for at du har klær?
Hvem sørger for at du kan gå på bakeriet å kjøpe bakevarer?
Hvem sørger for at du kan gå på møbelbutikken å kjøpe møblene du har lyst på?
Hvem sørger for at du og familien din kan få tak i det dere har lyst på NÅR DERE VIL?

ALT det du eier og har til og med personbilen/e dere har har vært transportert på en trailer! Opp til flere ganger innen du kan hente den i butikken.
Dette er helt normale kvinner og menn som har familie, disse setter familie livet sitt til side for at nettopp dere sur pomper skal få kjøpe hva dere vil når dere vil..

Tenk på det at ALT det dere eier og har, har vært på en trailer/lastebil MANGE ganger innen du har fått det hjem....
Hvis kvinnene og gutta i bransjen hadde lagt ned ALT arbeid i en uke, hva hadde skjedd da??? Joa! da hadde det VÆRT krise!! Og der igjen surpomper hadde vært GRINETE SOM F*** for at butikkene var tomme og dere ikke fikk mat osv. Ser og at tog og båt er nevnt, der går ikke togspor/kai til hver butikk/bygg sjappe/bilbutikk,klesbutikk osv.

Må dere stikk fingere i jorda og tenke litt her..

Greit det at der finnes cowboyer som kjører som idioter ja! MEN desverre så overskygger disse for de seriøse i bransjen. Kjenner selv Mange i bransjen selv og jeg ikke kjører selv..

Jeg støtter trailersjåførene helt og holdent!

Synes heller at alle skal være enig om at vi bor i et av verdens rikeste land og vi har noe av det dårligste veinettet i Europa! Synes at vi alle burde aksjonere sammen ovenfor staten at dette finner vi ikke oss i lengre! Nok er nok! I stedet for å bruke milliarder på uhjelp og annet tull så burde staten bruke pengene i Norge for veiene og skole m.m.

Svar på kommentar | Varsle

Nyttig aksjon bare dersom....
lastebilene hadde med seg last ned til Sørlandet i samme slengen....

Svar på kommentar | Varsle

yrkesjåførene
Kjører selv jeg og er helt enig i denne aksjonen.Er vel egentlig ikke så mye mer å si utover at,jeg har kanskje ikke verdens største iqtall.Foran mitt tall står det iallfall et plusstegn og ikke et minustegn som f.eks.hos leif styrtsjøe og erdsvaag

Svar på kommentar | Varsle

Sikrere veier
Til Styrtsjø.
Dette må bli seriøst ment, jeg holder med trailer sjåførene jeg, men å skylle på FRP er for dumt. Det er like mange APere. Det er godt noen tar opp kampen uten ironi. Uansett vil motorvei minske ulykker,og dermed utgifter til forsikringer, personlige katastrofer og tap av familiemedlemmer. Dette er klinkene seriøst ment, og få alle politikere til å forstå alvor i situasjonen. Jeg håper trailerne sperrrer godt, og folk forventer å ta god tid. Hilsen skipsoffiser som godt kan tenke seg litt cargo og flere arbeidsplasser. De som tror at skip er roten til alt godt er fortjent en plass der du vet sykehus. Jeg har nemlig over 42 år i skipsfarten og vet at det er begrensninger, men de tyngste og lengste lastene kan vi ta

Svar på kommentar | Varsle

stå på!
Keep up the good work!
"jaa, stopp all tungtrafikk og sats på tog og båt!"

når jeg gikk transport og logostikk fant vi utav at hvis det ikke er en eneste lastebil på alle norges veier går det toppen 5dager før Norge er snudd på hodet.
Det vil for alltid være tungtrafikk på veiene!

Den strekninga dere demonstrerer for er katastrofal og kjøre med personbil, klarer ikke forestille meg hvor j****g den er og kjøre med vongtog\semi!

Støttet dere fult ut!
STÅ PÅ!

Svar på kommentar | Varsle

Gratulerer og uendelig takk
Gartulerer med aksjonen. Og mange takk. Søkkrike oljeNorge ligger i klassen med Moldovia, Albania og Botswand når det gjelder motorveger, Allerede i 1962 la Trygve Bratteli frem planer om motorveger I Norge, men grunnet totalt udugelige politikere er vi på krøtterstinivået enda.
Utlendinger spør vantro om de befinner seg på en europaveg nå de kommer til Norge og noen ler seg fillete. Med respekt for alle de hundrevis nordmenn som er unødvendig døde og lemlestet (frontkollisjoner, stygge kantulykker, svingulykker osv)grunnet de elendige vegene
burde våre politikere stilles i domstolen for uaktsom drap. Gratulere igjen og takk for en flott aksjon. La køene bli milevis på vegene så kanskje litt gkiipper inn i politikerdumskallene.

Svar på kommentar | Varsle

avgifter
sitter og venter på når de norske bileierne skal slutte og betale årsavgift. en avgift som på lik linje med alle avgifter er ment og komme betaleren til gode. når jeg ser på veinettet, spesielt i nord-norge og vestlandet, virker det som om ingen i landet har betalt siden starten av 50-årene.

stå på lastebilsjafører. jeg støtter dere 100%.

til slutt vil jeg vise til sverige, ett land som er hardere rammet av finanskrisa enn vi. mens vi syter og klager over manglende kroner, går svenskene i gang med og utbedre veinettet over hele sverige. arbeid skaper penger, og vi har arbeid nok

Svar på kommentar | Varsle

Konge!
Detta hadde vært verdt å ligget i kø bak dem for;)
Håper bare d blir flere av disse aksjoene, slik at en ny E18 kommer!

Svar på kommentar | Varsle

Stå på....
Kjempe tiltak...dere skulle ha fortsatt videre vestover mot stavanger også....

Svar på kommentar | Varsle

veiaksjon
kunne godt å fortsatt til Eydehavn også. hadde vært en drøm å hatt en motorvei inn til byen;)

Svar på kommentar | Varsle

Bra med bedre veier, men ..
Det vil ikke forhindre dødsulykker.

Problemet med alle frontkollisjonene er at det er ulønnsomt for private investorer å satse på psykiatriske sykehus og å drifte psykiatriske sykehus offentlig koster skattebetalerne masse penger.

Derfor lar man selvmordskandidater fritt få kjøre bil og det ender da opp med at de avslutter sitt liv og kanskje også familiemedlemmens liv ved å krasje med den første og beste lastebil de finner i motsatt kjøreretning.

Og det vil selvsagt ikke bli så lett med firefelts vei.

Men da finner man andre måter. Slalåmkjøring rundt andre bilister f.eks.
Bråbremsing foran neste bil, kjøre over andre biler som ligger ved siden av, vil være det som overtar når man ikke lenger kan begå selvmord ved å frontkrasje.

Løsningen er selvsagt, gi mer til staten så man kan få laget flere psykiatriske sengeplasser så selvmordskandidatene med sertifikat kan få hjelp før de blander inn helt uskyldige i sine selvmord.

Svar på kommentar | Varsle

Flotte greier
Stå på folkens! Dere har min fulle støtte!

Svar på kommentar | Varsle

Ja stå på..
Håper dere blir å se på E39 også. Det trengs!!!

Svar på kommentar | Varsle

Færre lastebiler
Vi trenger ikke lastebilder som kjører 100 mil for å levere sine varer. Det beste vil være med tog og båt, og så med lastebil noen km til der varene skal. Så det er ikke slik at alt stopper uten lastebil.
Jeg vil også ha bedre veier og heldigvis skjer det mye utbygging for tiden.

Svar på kommentar | Varsle

Endelig
Endelig noen som viser litt muskler ovenfor tafatte og inkompetente politikere, som tror at det eneste som sikrer mot ulykker er midtskille og nedsatte fartsgrenser. Og dessuten for dere som skriker miljø, bedre veier vil føre til gjevnere flyt, som igjen fører til lavere forbruk for hvert enkelt kjøretøy som ferdes i trefikken. Så til alle som er med i aksjonen idag stå på, og fortsett vestover.

Svar på kommentar | Varsle

M A K A N T I L V A S
1. Folk må skille mellom godstrafikk og distribusjonstrafikk.
2. Godstrafikken kan i dag gå mye billigere på kjøl og på jernbane.

Derfor må man ikke sette det ene opp mot det andre. Gode veier skal man selvfølgelig ha, men disse vogntogene har neåppe livets rett om man bygger en ny jernbanetrasse langs kysten (noe som man snakket om helt tilbake på 1920-tallet) da dagens trasse ble påbegynt.
Med en utbygging av jernbanenett og fornuftige priser på slik transport blir veiene langt tryggere, uten at slike tøvete kommentarer om forsyningsnett i fare etc blir virkelighet.
Jeg er selv FRP-mann. Også i FRP tenker man på miljøvern, trafikksikkerhet - og ikke minst på total lønnsomhet for samfunnet (og et tryggere veinett for oss alle)

Svar på kommentar | Varsle

Forby lastebiler på veiene!
Tungtrafikken og alle de såkalte sørlandsbussene er et resultat av sosialistenes ødeleggende samferdselspolitikk de senere årene. Få igang utbygging av jernbanenettet slik som alle andre seriøse land i resten av Europa gjør. En ny jernbanetrasse langs kysten vår samt større satsing på kystflåten er fremtiden. Slike harrystunts som lastebilmafiaen nå gjør er strutsepolitikk. Få mesty mulig av tungtrafikken vekk av veiene. Sats på jernbane og skip!

Svar på kommentar | Varsle

Lykke til !
"Was the dark of the moon, on the sixth of June
In a Kenworth, pullin' logs
Cabover Pete with a reefer on
And a Jimmy haulin' hogs
We 'as headin' fer bear on I-One-Oh
'Bout a mile outta Shaky-Town
I sez Pig-Pen, this here's the Rubber Duck
An' I'm about to put the hammer on down"

Svar på kommentar | Varsle

Forsøkt E18 fra Svenskegrensa til Stockholm om natten?
Når man kjører E18 fra Oslo i retning Sørlandet sent kveld eller om natten eller i motsatt retning, strømmer det gjerne på med den ene lastebilen etter den andre etter den tredje.

Kjører man derimot i retning mot Stockholm har man nesten hele veien motorveien forbi Karlstad omtrent alene. Det kan gå minutter mellom hver gang man møter noe trafikk i det hele tatt.

Hvorfor??

Sving innom Ørebro og stans en time ved jernbanestasjonen der.

Da vil man kanskje skjønne hvorfor. Godstog etter godstog etter godstog passerer omtrent like ofte som lastebiltrafikken her.

I Sverige brukes lastebilene til å transportere varer fra trafikknutepunktene ut til butikker, næringsliv etc.

Trafikken mellom knutepunktene står jernbanen for.

JA til mer jernbane i Norge.

Svar på kommentar | Varsle

hvorfor?
kan du svare meg på dette Kai Chr?
hvorfor er det bra butikk? Ica lageret her i arendal ligger på stoa, sjøvei dit? nei.
Bryggeriet ligger på stoa, sjøvei dit? nei.
og hvorfor i all værden laste en båt i oslo som skal bruke x antall lengre timer til arendal enn en lastebil for og så hive lasta over på noen lastebiler som alikavel må ut på veien..

man trenger da ikke være rakettforsker for og si at lastebiler er det mest økonomiske.

Svar på kommentar | Varsle

For noen idioter
....ikke lastebilsjåførene som aksjonerer, men alle tullebukkene som heier på dem! Hvis dere hadde tatt dere en tur ned til kontinentet, f eks til Tyskland, ville dere ha sett at det ene feltet på mototrveinettet i praksis er forbeholdt vogntog. Selvfølgelig må man ha skikkelige motorveier, men forbeholdt personbiler. Ettersom man nå endelig får bedre motorveier, vil formentlig dette føre til at andelen vogntog vil øke på bekostning av kjøl og jernbane. Tullingene som har flagget sine enfoldigheter her vil i praksis få akkurat samme trafikkmiljø som tidligere og vinningen går opp i spinningen.
Tenk før dere hyller fanden neste gang!

Svar på kommentar | Varsle

Til Espen
Allerede i 1940 anla tyskerne et distribusjonssystem basert på jernbane fra Myrene og Stoa ned til Arendal havn. (Gamle Gartnerhallen var matlager for de fleste tyske avdelinger på sørlandet).

Men mitt poeng her:
Du må skille mellom distribusjonstrafikk i nærmiljøet og langtransport av gods der det er alternative transportmåter.

Ta deg en tur opp til f eks Bjørn osmundsen (Mercedes-Benz lastebiler), så kan han sikkert vise deg forskjellige kjøretøy for forskjellige formål slik at du forstår forskjellen.

Svar på kommentar | Varsle

Til Espen
Allerede i 1940 anla tyskerne et distribusjonssystem basert på jernbane fra Myrene og Stoa ned til Arendal havn. (Gamle Gartnerhallen var matlager for de fleste tyske avdelinger på sørlandet).

Men mitt poeng her:
Du må skille mellom distribusjonstrafikk i nærmiljøet og langtransport av gods der det er alternative transportmåter.

Ta deg en tur opp til f eks Bjørn osmundsen (Mercedes-Benz lastebiler), så kan han sikkert vise deg forskjellige kjøretøy for forskjellige formål slik at du forstår forskjellen.

Svar på kommentar | Varsle

Til Espen
Allerede i 1940 anla tyskerne et distribusjonssystem basert på jernbane fra Myrene og Stoa ned til Arendal havn. (Gamle Gartnerhallen var matlager for de fleste tyske avdelinger på sørlandet).

Men mitt poeng her:
Du må skille mellom distribusjonstrafikk i nærmiljøet og langtransport av gods der det er alternative transportmåter.

Ta deg en tur opp til f eks Bjørn osmundsen (Mercedes-Benz lastebiler), så kan han sikkert vise deg forskjellige kjøretøy for forskjellige formål slik at du forstår forskjellen.

Svar på kommentar | Varsle

Til Espen
Allerede i 1940 anla tyskerne et distribusjonssystem basert på jernbane fra Myrene og Stoa ned til Arendal havn. (Gamle Gartnerhallen var matlager for de fleste tyske avdelinger på sørlandet).

Men mitt poeng her:
Du må skille mellom distribusjonstrafikk i nærmiljøet og langtransport av gods der det er alternative transportmåter.

Ta deg en tur opp til f eks Bjørn osmundsen (Mercedes-Benz lastebiler), så kan han sikkert vise deg forskjellige kjøretøy for forskjellige formål slik at du forstår forskjellen.

Svar på kommentar | Varsle

Til Espen
Allerede i 1940 anla tyskerne et distribusjonssystem basert på jernbane fra Myrene og Stoa ned til Arendal havn. (Gamle Gartnerhallen var matlager for de fleste tyske avdelinger på sørlandet).

Men mitt poeng her:
Du må skille mellom distribusjonstrafikk i nærmiljøet og langtransport av gods der det er alternative transportmåter.

Ta deg en tur opp til f eks Bjørn osmundsen (Mercedes-Benz lastebiler), så kan han sikkert vise deg forskjellige kjøretøy for forskjellige formål slik at du forstår forskjellen.

Svar på kommentar | Varsle

Til Espen
Allerede i 1940 anla tyskerne et distribusjonssystem basert på jernbane fra Myrene og Stoa ned til Arendal havn. (Gamle Gartnerhallen var matlager for de fleste tyske avdelinger på sørlandet).

Men mitt poeng her:
Du må skille mellom distribusjonstrafikk i nærmiljøet og langtransport av gods der det er alternative transportmåter.

Ta deg en tur opp til f eks Bjørn osmundsen (Mercedes-Benz lastebiler), så kan han sikkert vise deg forskjellige kjøretøy for forskjellige formål slik at du forstår forskjellen.

Svar på kommentar | Varsle

Til Espen
Allerede i 1940 anla tyskerne et distribusjonssystem basert på jernbane fra Myrene og Stoa ned til Arendal havn. (Gamle Gartnerhallen var matlager for de fleste tyske avdelinger på sørlandet).

Men mitt poeng her:
Du må skille mellom distribusjonstrafikk i nærmiljøet og langtransport av gods der det er alternative transportmåter.

Ta deg en tur opp til f eks Bjørn osmundsen (Mercedes-Benz lastebiler), så kan han sikkert vise deg forskjellige kjøretøy for forskjellige formål slik at du forstår forskjellen.

Svar på kommentar | Varsle

Til Espen
Allerede i 1940 anla tyskerne et distribusjonssystem basert på jernbane fra Myrene og Stoa ned til Arendal havn. (Gamle Gartnerhallen var matlager for de fleste tyske avdelinger på sørlandet).

Men mitt poeng her:
Du må skille mellom distribusjonstrafikk i nærmiljøet og langtransport av gods der det er alternative transportmåter.

Ta deg en tur opp til f eks Bjørn osmundsen (Mercedes-Benz lastebiler), så kan han sikkert vise deg forskjellige kjøretøy for forskjellige formål slik at du forstår forskjellen.

Svar på kommentar | Varsle

Til Espen
Allerede i 1940 anla tyskerne et distribusjonssystem basert på jernbane fra Myrene og Stoa ned til Arendal havn. (Gamle Gartnerhallen var matlager for de fleste tyske avdelinger på sørlandet).

Men mitt poeng her:
Du må skille mellom distribusjonstrafikk i nærmiljøet og langtransport av gods der det er alternative transportmåter.

Ta deg en tur opp til f eks Bjørn osmundsen (Mercedes-Benz lastebiler), så kan han sikkert vise deg forskjellige kjøretøy for forskjellige formål slik at du forstår forskjellen.

Svar på kommentar | Varsle

Til Espen
Allerede i 1940 anla tyskerne et distribusjonssystem basert på jernbane fra Myrene og Stoa ned til Arendal havn. (Gamle Gartnerhallen var matlager for de fleste tyske avdelinger på sørlandet).

Men mitt poeng her:
Du må skille mellom distribusjonstrafikk i nærmiljøet og langtransport av gods der det er alternative transportmåter.

Ta deg en tur opp til f eks Bjørn osmundsen (Mercedes-Benz lastebiler), så kan han sikkert vise deg forskjellige kjøretøy for forskjellige formål slik at du forstår forskjellen.

Svar på kommentar | Varsle

Til Espen
Allerede i 1940 anla tyskerne et distribusjonssystem basert på jernbane fra Myrene og Stoa ned til Arendal havn. (Gamle Gartnerhallen var matlager for de fleste tyske avdelinger på sørlandet).

Men mitt poeng her:
Du må skille mellom distribusjonstrafikk i nærmiljøet og langtransport av gods der det er alternative transportmåter.

Ta deg en tur opp til f eks Bjørn osmundsen (Mercedes-Benz lastebiler), så kan han sikkert vise deg forskjellige kjøretøy for forskjellige formål slik at du forstår forskjellen.

Svar på kommentar | Varsle

Til Espen
Allerede i 1940 anla tyskerne et distribusjonssystem basert på jernbane fra Myrene og Stoa ned til Arendal havn. (Gamle Gartnerhallen var matlager for de fleste tyske avdelinger på sørlandet).

Men mitt poeng her:
Du må skille mellom distribusjonstrafikk i nærmiljøet og langtransport av gods der det er alternative transportmåter.

Ta deg en tur opp til f eks Bjørn osmundsen (Mercedes-Benz lastebiler), så kan han sikkert vise deg forskjellige kjøretøy for forskjellige formål slik at du forstår forskjellen.

Svar på kommentar | Varsle

Til Espen
Allerede i 1940 anla tyskerne et distribusjonssystem basert på jernbane fra Myrene og Stoa ned til Arendal havn. (Gamle Gartnerhallen var matlager for de fleste tyske avdelinger på sørlandet).

Men mitt poeng her:
Du må skille mellom distribusjonstrafikk i nærmiljøet og langtransport av gods der det er alternative transportmåter.

Ta deg en tur opp til f eks Bjørn osmundsen (Mercedes-Benz lastebiler), så kan han sikkert vise deg forskjellige kjøretøy for forskjellige formål slik at du forstår forskjellen.

Svar på kommentar | Varsle

Til Espen
Allerede i 1940 anla tyskerne et distribusjonssystem basert på jernbane fra Myrene og Stoa ned til Arendal havn. (Gamle Gartnerhallen var matlager for de fleste tyske avdelinger på sørlandet).

Men mitt poeng her:
Du må skille mellom distribusjonstrafikk i nærmiljøet og langtransport av gods der det er alternative transportmåter.

Ta deg en tur opp til f eks Bjørn osmundsen (Mercedes-Benz lastebiler), så kan han sikkert vise deg forskjellige kjøretøy for forskjellige formål slik at du forstår forskjellen.

Svar på kommentar | Varsle

Til Espen
Allerede i 1940 anla tyskerne et distribusjonssystem basert på jernbane fra Myrene og Stoa ned til Arendal havn. (Gamle Gartnerhallen var matlager for de fleste tyske avdelinger på sørlandet).

Men mitt poeng her:
Du må skille mellom distribusjonstrafikk i nærmiljøet og langtransport av gods der det er alternative transportmåter.

Ta deg en tur opp til f eks Bjørn osmundsen (Mercedes-Benz lastebiler), så kan han sikkert vise deg forskjellige kjøretøy for forskjellige formål slik at du forstår forskjellen.

Svar på kommentar | Varsle

Til Espen
Allerede i 1940 anla tyskerne et distribusjonssystem basert på jernbane fra Myrene og Stoa ned til Arendal havn. (Gamle Gartnerhallen var matlager for de fleste tyske avdelinger på sørlandet).

Men mitt poeng her:
Du må skille mellom distribusjonstrafikk i nærmiljøet og langtransport av gods der det er alternative transportmåter.

Ta deg en tur opp til f eks Bjørn osmundsen (Mercedes-Benz lastebiler), så kan han sikkert vise deg forskjellige kjøretøy for forskjellige formål slik at du forstår forskjellen.

Svar på kommentar | Varsle

Aksjon E 18
Mye transport må være på veiene og vi trenger bedre veier.Men all transport det er praktisk mulig å få vekk fra veiene er positivt for miljøet og flyten i trafikken.Aksjoner som denne E 18 aksjonen har null betydning for når veien blir utbygd.

Svar på kommentar | Varsle

Kjempa bra at yrkessjoførene står fram og forsøker å gjøre noe positivt for noe vi alle sammen skulle gjordt idag : STÅ PÅ ROAR OG RESTEN AV DERE SOM ER MED IDAG
EN KJEMPE FIN SAK DERE STÅR FRAM MED IDAG ROAR Å JEG HÅPER AT DERE VINNER GJENNOM HER IDAG, DETTE ER EN SAK VI ALLE SAMMEN SKULLE VÆRT MED PÅ IDAG, IKKE BARE TUNGTRAFIKK MEN STORE OG SMÅ :) TAKKER TIL DERE SOM STÅR PÅ FOR Å GJØRE VEIENE TRYGGERE MED 4 FELT VEIER..... MVH JR.

Svar på kommentar | Varsle

Kjempa bra at yrkessjoførene står fram og forsøker å gjøre noe positivt for noe vi alle sammen skulle gjordt idag : STÅ PÅ ROAR OG RESTEN AV DERE SOM ER MED IDAG
EN KJEMPE FIN SAK DERE STÅR FRAM MED IDAG ROAR Å JEG HÅPER AT DERE VINNER GJENNOM HER IDAG, DETTE ER EN SAK VI ALLE SAMMEN SKULLE VÆRT MED PÅ IDAG, IKKE BARE TUNGTRAFIKK MEN STORE OG SMÅ :) TAKKER TIL DERE SOM STÅR PÅ FOR Å GJØRE VEIENE TRYGGERE MED 4 FELT VEIER..... MVH JR.

Svar på kommentar | Varsle

norsk veistandard/jernbanestandard
Vi trenger bedre veier (E18) bedre og raskere jernbane som blir drevet av et selskap som setter kunden i foku enten det er personer som trenger transport eller personer som bestiller transport av varer. NSB prøver å unngå å få frakter på en inneffektiv bane. Jeg sier bare som Ole Brum: Ja takk begge deler.
Vi trenger bedre stamveier både for privatbilen og lastebilen. Vi trenger også en bedre og raskere bane både for person og gods transport. De første par-tre tiår etter krigen var polikikken preget av å bygge land. Nå er den preget av å skylde på andre partier hele tiden for at alle fagre valgløfter blir brutt etter 100 dagers fristen. Skulle ønske at mer enn 50% av velgerene stemmer blankt 14.09. Det ville forhåpentligvis få politikere til å styre en liten smule etter folkeviljen/behovet. Rent flertall til blank, hvem vil da styre? Noen som er villig til å begynne å bygge land igjen?
Ja til vei, ja til bane.

Svar på kommentar | Varsle

norsk veistandard/jernbanestandard
Vi trenger bedre veier (E18) bedre og raskere jernbane som blir drevet av et selskap som setter kunden i foku enten det er personer som trenger transport eller personer som bestiller transport av varer. NSB prøver å unngå å få frakter på en inneffektiv bane. Jeg sier bare som Ole Brum: Ja takk begge deler.
Vi trenger bedre stamveier både for privatbilen og lastebilen. Vi trenger også en bedre og raskere bane både for person og gods transport. De første par-tre tiår etter krigen var polikikken preget av å bygge land. Nå er den preget av å skylde på andre partier hele tiden for at alle fagre valgløfter blir brutt etter 100 dagers fristen. Skulle ønske at mer enn 50% av velgerene stemmer blankt 14.09. Det ville forhåpentligvis få politikere til å styre en liten smule etter folkeviljen/behovet. Rent flertall til blank, hvem vil da styre? Noen som er villig til å begynne å bygge land igjen?
Ja til vei, ja til bane.

Håper det blir fler slike aksjoner, omtrent som i Frankriket.

Svar på kommentar | Varsle

ja ja ,Leif Styrtsjøe, stakkars mann
blir tøft for deg skjønner jeg.
Du bør begynne å grave kanaler innover i landet, slik at du kan komme til for eks, Trysil med båt, for å levere mat varer i butikken der, eller tog spor igjennom alle gatene i Oslo , slik at du får mat i butikkene der. Om du liker det eller ikke blir ikke lastebilen borte fra veiene i Norge, det er bare å akseptere at det er en lastebil foran deg på veien, bare bli liggende bak og du kommer trygt frem i et jevnt tempo, hvis du har en bak deg på veien og du synes han ligger litt nære og puster deg i nakken ( da kjører du sikkert for sakte) , er det bare å svinge til siden og slippe den forbi. Da svarer du sikkert jeg holder fartsgrensen, mitt spedometer viser 80. Da svarer jeg når fikk du det kontrolert sist ? , lastebilene må ha kontroll hvert 2 år. Det er ikke lenger enn en uke siden jeg sjekket min privat bil med gps og da mitt speedometer viste 80, sa gps 69 , når gjorde du en slik test selv ?
Vet ikke helt om dette er svaret på dine problemer, for å si at tung transporten skal bort fra veien, er noe som aldri kommer til å skje. Vet heller ikke om hvordan eller hvorfor du har en slik mening om lastebil bransjen, ta gjerne bladet fra munnen. Venter i spenning på ditt svar på dette.
Tollefsen transport

Svar på kommentar | Varsle

Til Espen
Fikk du med deg d? eller på han poste d en gang til? hahahaha

Svar på kommentar | Varsle

Til Tollefsen transport
Du mener vel ikke at en leverer varer til butikkene i Oslo med vogntog???? Å hva i allverden har speedometeret på privatbilen din med å få erstatte vogntog med jernbane eller kjøl??? Lastebilbransjen har helt sikkert en plass i fremtidig samferdselspolitikk, men neppe i dagens form. Vogntogene er nok borte innen 10 år, men nærdistribusjonsnæringen må helt sikkert bestå. Viktig at du skjønner forskjellen. Bedre veier må en selvfølgelig bygge, men veier forbeholdt personbiler. Tror du må ta deg en tur opp til Bjørn sammen med denne Espen (ha ha ha) og la han vise deg forskjellige kjøretøy for forskjellige formål (sånne lastebiler som en faktisk kan bruke i bykjerner).

Svar på kommentar | Varsle

Til Ændalitt. Vogntogene borte????????
Hvodan kan du tro at vogntogene er borte innen 10 år? Jeg vet at kapasiteten på jernbanenettet er på bristepunktet idg. Jeg tror nok ikke politikerne klarer å få bygd nytt jernbanenett eller gjøre dagens så bra at all tungtransport forsinner innen 10 år.
Tror heller ikke Cargo-Net kjører ned til ferjekaia for å hente alle semi-trallene som kommer fra Europa. Nei du, vogntogene kommer nok ikke til å forsvinne fra veiene i verken min eller din levetid

Svar på kommentar | Varsle

Når vi engang kommer neste sommer!!!!!!!!
Vi gir DEG ditt DAGLIGE brød...

Svar på kommentar | Varsle

4-flets motorvei Oslo - Stavanger
Jeg stilte opp i kortesjen og det var en fantastisk aksjon. Den skulle bare vært så mye lengre og oftere. Selv startet jeg en underskriftskampanje i vinter: Vi krever 4-flets motorvein Oslo - Stavanger. Fikk inn 3600 underskrifter som ble levert til stortingets transportkomite i februar. Det er utrolig at en 4 felts vei som ble planlagt på 60 tallet ikke er gjennomført enda. Å kjøre til Porsgrunn for å bli med på denne aksjonen var litt av en tankevekker. Flere mil av veien øst for Arendal er motorvei klasse B. Hele strekningen har dobbel sperrelinje. Foran meg hadde jeg et lite tyttebær som kjørte i 60 km/t selv om fartsgrensen er 80km/t. Frustrasjonen holdt på å ta overhånd. Det hjelper lite at det var store skilt langs strekningen som fortalte meg at de var opptatt av bedre trafikksikkerhet og at jeg måtte kjøre aktsomt fordi det kunne oppstå kø. Ja med slike sinkere i veien så skal jeg si vedkommende lagde kø, og min frustrasjon var til å ta og føle på. I trafikkopplæringen heter det at dersom du forårsaker kø skal du legge deg inn til siden og slippe den forbi. Denne regelen er som blåst bort for de fleste som kjører saktere enn fartsgrensen.

Svar på kommentar | Varsle

Bedre veier
Alle er enig om at vi nå må ha nye veier.Og vi er alle enige at det burde skjedd for 30 år siden.Men heldigvis har det skjedd endel positive ting i landet.Men det er viktig å holde pokus på at maskinene som er ferdig på f.eks Vestfold flyttes sørover og de som er ferdig på Lillesand-Grimstad flyttes vestover.Og dette må bare tvinge seg frem nå.

Svar på kommentar | Varsle

Truckstops
En ting er nye veier. Men en annen viktig sak er hvor sjåførene skal ta sin lovpålagte hvile enten det er døgnhvile eller helgehvil. Truckstops må være endel av veibyggingen om ikke nødvendigvis kloss i veien.Veivesenet må begynne å samarbeide mer med næringslivet/kafeeiere.

Svar på kommentar | Varsle

Tittel
bare laste biler på veien .
så kan resten ta buss .
så kan bare veiene være som di er...

Svar på kommentar | Varsle

Tusen takk Roar!
Først av alt, vil jeg på vegne av alle sjåførene på Lørdag takke Roar Josephsen for pizza å pølse! Det var helt suverent. Tusen takk!! Blei derimot veldig skuffa over at det ikke var en eneste politiker fra Aust Agder som stakk tryne fram der nede.Før vi reiste fra Lanner var det representanter fra Høyre å SP på plass å slo av en prat. Veldig mange av guttane er jo organisert i transportarbeider forbundet å dermed LO medlemer.Så å kalle alle sammen Fremskrittsparti-idioter blir vel litt i overkant useriøst Hr Ertsvaag!!

Svar på kommentar | Varsle

Ny 4-felt Langangen - Grimstad
Håper alle skjønner hvor viktig ny 4-felt Langangen - Grimstad er.

Kan love alle på Sørlandet at det blir flere aksjoner.

Vi skal ikke ha mange og ofte, men de vi skal ha blir store og skal bli lagt merke til.

Delta gjerne i debatten " Ny 4-felts E-18 innen 2015 " på ta.no

Mvh
Vidar Tellefsen
AKSJONSLEDER

Svar på kommentar | Varsle

BRAVO!
Syns dette var en flott aksjon,jeg!Det trengs virkelig en skikkelig markering for at folk skal forstå hvor dårlig veistandaren virkelig er mange steder i Norge!At ikke en eneste politiker møtte opp fra Aust-Agder møtte opp,kom vek ikke som noe "BOMBE"akkurat....De bryr seg vel hovedsakelig om å "mele sin egen kake"!Godt vi har mennesker som Roar Josephsen i vårt nærmiljø! TAKK!

Svar på kommentar | Varsle

Inig med Scania
Ikke bare det Scania, men nå leker de jo politi også. Får uskyldige pizza bud dømt i retten fordi de ble forbikjørt. De skulle hatt kust i folkeskikk.

Svar på kommentar | Varsle

Ny 4-felt Langangen - Grimstad
Dette synes jeg var tåpelige kommentarer, er det noen som framstår som apekatter her så må det være de tre siste som har vært inne her, hvis det ikke er en og samme person da.

Går man ut med slike kommentarer så vær så voksne at dere går ut med fullt navn ihvertfall.

Dere kjører kanskje heller ikke bil heller dere vel, og hvis dere gjør det så kjører dere sikkert som idioter, som stort sett forårsaker ulykkene på veiene våre.

Dere skjønner vel heller ikke at det er i like mye personbilenes interesser at det blir ny og bedre vei, det er tross alt de som blir rammet hardest ved ulykker.

Svar på kommentar | Varsle


Si din mening
  • Vi vil gjerne ha friske meningsytringer, men de skal fremmes innenfor lovens og folkeskikkens grenser. Redaksjonen følger med på debatten og fjerner/redigerer upassende innlegg.
  • Opphavsrettsregler må følges. Andres artikler kan ikke fritt kopieres, men korte utdrag og sitater er tillatt når du refererer til opphavsperson og kilde.
  • Vi tillater ikke innlegg som inneholder reklame, sladder, rasisme, hets mot personer eller grupper, som er injurierende, sårende eller krenkende.
  • Kommentarer anses på linje med leserbrev, og honoreres ikke. Agderposten forbeholder seg retten til å publisere innlegg i papirutgaven.
  • Vi ber innsendere om å bruke fullt navn.
Skriv inn koden til venstre

» Les reglene for å bidra med meninger
Jeg har lest og godtar reglene

Ansvarlig redaktør:  Morten Rød Leserinnlegg:  debatt@agderposten.no Annonser:  annonser@agderposten.no Adresse: Postboks 8, 4801 Arendal
Adm. direktør:  Nils Kr. Gauslaa Redaksjonen:  redaksjonen@agderposten.no Nettutgaven:  nettredaksjonen@agderposten.no Tlf: 37 00 37 00
Copyright © 2011 Agderposten - Powered by SAXOTECH Online ®